Gepost door: gijssterks | 13 februari 2006

Hartritmestoornis

Iets wat ik nog zou maken. De ECG van een hartritmestoornis.

LET OP:
DIT IS EEN HARTRITMESTOORNIS ZOALS IE BIJ MIJ GEREGISTREERD WERD.
IK WEET NIET OF DIT ‘ALTIJD’ ZO GAAT.
WIE HET WEET: GRAAG REACTIE !

Zoals verteld in de log van 27 januari, De Gemiste Shock Ontdekt had ik een hartritmestoornis toen de ECG gemaakt werd. Eigenlijk erna. De ECG was gemaakt, en normaal. Ik lag nog aangesloten om te kijken of het printje er goed uitkwam. En toen begon ie. De ECG-assistente (laborante?) zag hem en zette het machientje meteen weer aan … en had hem.
Natuurlijk kopietje gevraagd aan de cardioloog.

Ik was hier Erg Blij mee. Mijn lief wilde altijd weten wat ik dan voelde. Het is moeilijk uit te leggen. Waarmee moet je het vergelijken? Ik hoor vaak dat mensen denken dat het is zoals wanneer je erg schrikt. Dat is het niet. Het is anders. Even uit het ritme. zoiets van tik – tik – tik – wramm – tik – tik – tik – tik – wramm – tik – tik – tik …
Ook de cardioloog was er erg blij mee, zo makkelijk vang je zo eentje niet…

En nu kan ik het laten zien, een plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden.

Toen de ECG gemaakt werd was alles nog gewoon ‘goed’. Zoals de eerste 4-5 tikken op de ECG hier. De hartslag bleek wel aan de hoge kant te zijn, ruim 90, dat hoort een beetje bij mijn ritmestoornissen.

En toen kwam de ritmestoornis. Eerst is het ECG normaal, regelmatig. Dan het ‘sprongetje’ en weer normaal:

en nog erger even:

Het friemel-lijntje aan de rechterkant, 4e regel laatste ECG, lijkt eng. Is het niet. Het is spierspanning. Tot die tijd was ik stil blijven liggen, maar als je gaat bewegen of anderszins gespannen bent dan krijg je dit.

Ter vergelijking heb ik hier uit het Printje van de shock, gemaakt door de ICD het stukje van toen het mis ging. Van de shock van 5 september:

Dus die was toch wel anders, niet onregelmatig maar regelmatig & veel te snel.


Alles over de ECG kun je lezen op Wikipedia – ECG.

Geef een reactie

Categorieën

