Gepost door: gijssterks | 29 september 2006

Almere

Gisteren naar Almere geweest. Fiets op de auto. Almere bekijken en op bezoek bij zoon & zijn vriendin.

Ik had een aantal ideeën over Almere van gelezen hebben en van horen zeggen, maar was nog niet in de stad geweest. Die ik nu heb kunnen toetsen.

Even op een rijtje:

  • Almere is wat betreft de bouw een moderne stad.
    Deels niet waar.
    ‘Oudere’ delen van Almere zien er soms uit als de jaren-tachtig-dorpswijken bij ons. Deels wel waar. De nieuwe wijken zien er fantastisch mooi uit. Vind ik. In elk geval, voor iedereen, gedurfd. In positieve zin. Klik op de foto voor vergroting. Wat me ook opviel is dat er zo weinig grafiti is. Misschien omdat het goed bijgehouden wordt. Daar kunnen ze hier wat van leren.
  • In Almere, zoals in alle steden, leeft iedereen lang elkaar heen.
    Niet waar
    . Als ik goedendag zei, of alleen maar knikte kreeg ik vaak een reactie terug, goedendag zeggen of ook een knikje. Ze beginnen niet zelf, maar de behoefte is er blijkbaar wel.
  • In een stad als Almere moet je ook niet iemand niet zomaar aanspreken of een opmerking maken. Je hebt zo ruzie..
    Niet waar
    . Verschillende keren geprobeerd. Man met 4 honden. ‘Uitlaatservice?’ ‘Nee, ze zijn allemaal van mezelf!’. en zo. Ik geloof niet dat het aan mij ligt. Ik had mijn klompen en platte pet thuisgelaten, ik was gewoon als mens verkleed (grapje!).
  • Alles in Almere is jong.
    Waar. Geen oude boom gezien. Geen oude gebouwen. Zelfs weinig oude mensen.
  • In Almere stikt het van de zwarten zie je veel Gekleurde Medelanders.
    Niet waar. Ik vergelijk met de Bossche Binnenstad op een doordeweekse dag (mijn referentie-kader). Wat opvalt is dat het verschil tussen zo-te-zien-autochtone-Nederlanders en ‘anderen’ veel kleiner is. In een plaats als Den Bosch is de hang naar oude tradities en andere culturen veel duidelijker aanwezig.
  • Almere is groot.
    Waar
    . Wij zijn gefietst van Almere-Buiten Oost naar Almere Stad en door tot het nieuw deel in ontwikkeling Almere-Poort en terug via Almere-Haven. We hebben 40 km gefietst. En echt niet alles gezien.
  • Almere is natuur-rijk.
    Waar. Veel park-achtig gebied. Jammer vind ik dat ze nieuwe bossen niet goed uitgedund hebben, zodat er meer verscheidenheid komt.
  • Almere ligt in de polder. En is dus erg vlak.
    Niet waar.
    Heuevlachtig bijna. Fietspad langs het spooor stijgt steeds tot spoor-hoogte. Daarbuiten vaak hoge bruggen over water.Overal Fietsroutenetwerk.
  • Almere is aantrekkelijk om te fietsen.
    Waar. Overal Fietsroutenetwerk. Alleen jammer dat die route-nummer-bordjes zo vaak verdraaid zijn. Maar dat wordt beter, ik heb een mail-formulier ingevuld op de site van de stad Almere. Gezegd dat ze ze moeten rechtzetten en met een parkertje vastzetten.

We hebben lekker gefietst. Ze hebben er ook een goede afhaal-chinees. We hebben gegeten bij zoon & schoondochter. Ook positief: Ze hadden bij de Chinees ook Surinaamse gerechten. Tip: Nummer 270, was erg lekker.

Het was weer een leuke en gezellige dag.

=================================================

PS: Sorry Hanneke, het was een last-minute idee. Anders had ik even gemailt. Almere-Haven was eigenlijk toch wel een mooie plek geweest om effe een bakkie te doen…

Geef een reactie

Categorieën

