Gepost door: gijssterks | 9 november 2006

Litteken & Sauna

Gisteren stond er op de ICD Muurkrant een vraag van iemand over litteken. (De vrouw van?) René. Niet iedereen begrijpt het.

ICD en zichtbaarheid
Mijn man(36) heeft pas het advies gekregen een ICD te laten plaatsen. Na 20jr slechts een pilletje per dag een heftige confrontatie. Nu zit hij erg met de mogelijke zichtbaarheid van de ICD. Hoe zijn de ervaringen met de zichtbaarheid van de ICD (ook al zit deze onder de borstspieren) en het litteken van de operatie?

Ik kon het niet laten. Ook ik heb gereageerd:

Litteken
Streepje, 7 cm, een paar mm breed. Een bobbeltje, als je wilt kun je het zien, als je het niet zegt ziet niemand het (denk ik). De ICD komt onder je sleutelbeen, niet op je voorhoofd :-))

Onbegrijpelijk, ik weet het, er zijn mensen die geen heftige confrontatie hebben voordat ze ‘m krijgen. Maar toch. Je krijgt een levensreddend apparaat ingebouwd, of op zijn minst een ding dat de kwaliteit van je leven behoorlijk verbeterd (zoals pompfunctie), en dan maak je je druk over zichtbaarheid.

De beste, mooiste reactie was van ene Carin:

… hoe groot is het litteken als je niet voor een icd kiest en er gebeurt wat?

=========================================================

Vandaag uitgetest hoe dat zit met dat litteken. Weer eens naar de sauna geweest. Was alweer een tijd geleden. Na een shock vind ik het toch een beetje eng. Niet dat ze de ICD zien, maar stel dat… Vanmorgen mijn lief voorgesteld te gaan. Zij was blij verrast, en we zijn lekker naar Thermae Son gegaan. Er is één sauna waar een waarschuwing op staat. Infra-rood sauna. Pas op met implantaten, die kunnen heet worden en dan onmiddelijk er uit gaan. Implantaten zijn ook pinnen in botten en dergelijken.

Bij de koffie las mijn lief in het sauna-boek ook nog dat ‘Mensen met hoge bloeddruk of hart-problemen wordt afgeraden om het koude dompelbad te gebruiken’. Dat had ik dan heel goed aangevoeld. Ik ben daar nog nooit in geweest. Water van 10 à 12°C. Brrrrrrrrr. En nu heb ik eindelijk een goed smoesje. Goed zo!

Zoals ik hierboven schreef: Vandaag uitgetest. Niemand die er iets van zei, of er naar keek dat het me opviel. Mijn litteken. Of de bobbel. Van de ICD bedoel ik. Dus René en zijn vrouw hoeven daar niet zo bang van te zijn. Ook niet als hij een (nog) atletischer figuur heeft dan ik.

=========================================================

Vanmiddag ook nog mijn tegoedbon verzilverd. Goed voor één griepspuit. Het was te zien, de straat geblokkeerd, rijen mensen, in de groepspraktijk. Griepspuiten in wandeltempo gegeven. Het was gratis. 65+ en risicogroepen. Ik heb ooit een longontsteking gehad, dan zit je in de risicogroep. En omdat ik niet meer werk kan ik hem niet (meer) op het werk krijgen. Als je met pensioen bent is ziek zijn helemaal zonde van je tijd.

Geef een reactie

Categorieën

