Gepost door: gijssterks | 25 november 2006

ICD – AED

Afgelopen donderdag was er een Medische Special bij de EO over ICD en AED, de inwendige defibrillator zoals ik die heb, en zijn uitwendige broertje (zusje?) de Automatisch Externe Defibrillator.
Een AED is simpel gezegd een apparaat met computer, met van die dingen die je op de borst doet van iemand met hartstilstand. De computer kijkt dan wat er aan de hand is en laat als dat nodig is (en niet meer dan dat) een schok geven. Net zoiets als de ambulance-broeders dat doen, al kunnen die natuurlijk veel en veel meer.
Ik had het niet gezien, maar gelukkig belde een goede vriendin kort nadat het begonnen was.
Omdat ik niet voor niets een DVD-HD-recorder heb, meteen die ook ingeschakeld. Ik moet dat ding vaker gebruiken. Zodat ik niet opneem van RTL4 terwijl ik Nedeland 1 zit te kijken. Opnemen mislukt dus.
Op de ICD Muurkrant waren er enkele reacties, mensen die het ook hadden willen zien, hoe de ICD geplaatst wordt. www.uitzendinggemist.nl biedt ook geen hulp, zulke programma’s komen er vaak niet op. Deze special ook niet. Ik heb dus geen opname ervan, maar ik heb het wel gezien.
In de uitzending waren er twee verhalenlijnen:
  • Een meisje, of beter, een jonge vrouw die haar broer verloren heeft aan een aangeboren hartafwijking. Wilde iets doen en is opgeleid om bij evenementen, in dit geval de Groningse (halve?) marathon, aanwezig te zijn met een AED, een Automatische Externe Defibrillator.
  • Een oudere man met een verzwakte hart met verlaagde pompfunctie (voor de kenners EF 10-15, EjectieFractie = de hoeveelheid bloed die bij iedere hartslag door het hart wordt gepompt, terwijl die bij een gezond iemand 55-65 is). Omdat ie daardoor ook een verhoogd risico heeft op een hartstilstand kreeg ie een ICD. Ze lieten de operatie zien waarbij de ICD geplaatst werd, in dit geval een ICD met 3 leads (draden). Door de leads op 3 plaatsen in het hart te plaatsen kan de ICD de delen van het hart ‘synchroniseren’ waardoor de pompfunctie, de EF, sterk verbeteren kan. Ik heb ooit ergens gelezen dat in zulk geval vaak een EF 20-30 bereikt wordt. Kwaliteit van leven dus, naast de beveiliging tegen hart-fibrilleren. Ja, de ICD kan veel meer dan alleen maar shocks geven.
===
Er wordt af en toe wel erg vreemd geschreven over de AED, de Automatisch Externe Defibrillator. Een goed verhaal over de AED staat onder deze link.
Uit andere verhalen ken ik ook de overlevingskans van 6 – 12 % bij hartstilstand met reanimatie, De AED kan de overlevingskans verbeteren met 50-100%, tot 20%, met de AED. Vaak is de hartstilstand het gevolg van een fataal hartinfarct of zoiets, te vaak is er gewoon niets aan te doen.
Wat er zelden bijgezegd wordt is dat door snel de AED te gebruiken de bijkomende (hersen-)schade ook sterk beperkt kan worden omdat de AED sneller ter plekke is waardoor het hart weer sneller op eigen kracht en op de goede manier het bloed door de hersens stuurt. Tenslotte is overleven belang nummer één, maar de kwaliteit van leven is toch zeker ook van groot belang.
Ik vond ook een site met wat ik noem een ‘reclame-praatje’, www.redjezelf.nl . Op Consumenten en dan rechterkant ‘Deskundig advies’ staat een verhaaltje wat in mijn ogen nogal suggestief is.
Ik heb een mail gestuurd, vorige week donderdag. Klik op plaatje rechts voor de inhoud van de mail.
Ik heb nog geen reactie gehad. Duurt wel een beetje lang. Eigenlijk zou ik wel eens willen weten of ze ook zo langzaam reageren als ik informatie vraag over een AED als potentieel koper.
===
Mogelijk goed nieuws voor wie de uitzending gemist heeft. Vorige week sprak ik iemand die een filmpje heeft van een ICD-implantatie wat ie beschikbaar wilde stellen. Los van deze uitzending dus. Ik ga kijken of ik dat openbaar kan maken, op de weblog of op een andere manier. Binnenkort misschien meer.
Responses

  1. Je kunt o.a. een dvd bij de EO bestellen mbt de tv-uitzending (Medische Special) van afgelopen donderdag 23 nov.
    Kosten zijn echter € 29,95 + € 2,50 verzendkosten. Ben benieuwd of jij een dergelijke film op je site kunt plaatsen. Is in ieder geval goedkoper!!


Geef een reactie

Categorieën

