Gepost door: gijssterks | 10 januari 2007

Tekenen Les 13

We zijn weer in het oude ritme. Woensdag. Tekenen & Schilderen cursus. Vandaag Les 13. Klik hier voor vorige les. Nieuwe les: Perspectief tekenen.

We kregen al een e-mailtje waarin gevraagd werd om wat dingen mee te nemen die

  • de moeite waard zijn om getekend te worden. Volgens mij is (bijna) alles wat er bestaat de moeite waard…
  • een open en een gesloten deel hebben. Zoals een doosje of een lepel.

Je kon vandaag dus precies zien wie e-mail gebruikt en wie niet. Niet iedereen had spullen bij zich.

We doen het in twee lessen:

  • Les 1, vandaag: Stilleven opzetten en een tekening ervan maken. Hierbij zo veel mogelijk gebruik maken van dieptewerking.
  • Les 2, volgende week: Verder uitwerken in materiaal van keuze (krijt, kleurpotlood, …)

Voor mijn keuze had ik even wat opgediept uit in mijn rommelkist.

Vorige week heb ik een rommel-kist gemaakt van een wijnkist. Daarin zit allerhande rommel die ik verzameld heb in de loop van de tijd. Oude pijpen, nog een paar pijpestokers, een speldje wat ik kreeg omdat ik voor ik-weet-het-echt-niet-meer-wat genomineerd was op het werk, key-cords, pennen en nog veel meer.

Ik heb er dit van gemaakt klik op de foto voor vergroting. Ik was best tevreden. Ik had goed gewerkt hoorde ik anderen zeggen. Complimentjes blijven toch altijd leuk. Die pijp? Ik heb heel lang pijp gerookt. Mijn oudste zoon klaagt nog steeds hoe we naar Frankrijk op vakantie gingen, om 5 uur ’s morgens, met z’n vieren in de auto en vader die met de tabaksbuil op mijn knie zijn pijp steeds stopte en in de auto oprookte… Ik ben gestopt eind 1998 toen ik een longontsteking had. Afgelopen weekend was er nog iemand die verbaasd was dat ik al zo lang geen pijp meer rookte, die kende me niet anders.

===

Na afloop van de les ben ik nog even blijven hangen. Om de leraar de tekening te laten zien van de omslag van Het Boek.

Ik had expres gewacht. We komen om te tekenen, niet om boeken te verkopen of enge verhalen te vertellen. Bovendien was het vandaag toch een beetje het feestje van de cursist die een tijdje weg was maar nu, welliswaar met eens stuk long minder, voor het eerst weer in de les was. En nog een reden: Tot nu toe ben ik anoniem, bij het tekenen, niemand van de cursisten die Het weet, voor zover ik weet. Dat is ook wel lekker. Wellicht niet lang meer, één verhaaltje in de pers, als het boek er is, en iedereen weet het.

Hij vond het leuk, knap, die omslag. We hebben het er niet uitgebreid over gehad, over die omslag. Ik dacht dat hij wel iets wist, toch verkeerd ingeschat. Hij had het er moeilijk mee toen ik desgevraagd wat details gaf. Eigenlijk moeilijker dan ik, die indruk had ik tenminste, ik begin er schijnbaar toch een beetje aan te wennen.

===

Nog even mijn kettingzaag inspecteren. Ze verwachten zware storm, morgen…

Geef een reactie

Categorieën

