Gepost door: gijssterks | 20 maart 2007

Japans reanimeren

Vooropgesteld: Ik ben geen deskundige, geen medicus. Een, door wat er met me gebeurd is, ‘geïnteresseerde leek’. Dit is ook niet voor mij van toepassing, ik ben al geweest en heb nu een ICD, een inwendige defibrillator, en die is sneller dan de snelste reanimeerder.

Bovenstaand bericht stond in de kranten.

Reanimeren bij een hartstilstand is een ‘tussenfase’. Bij een hartstilstand is het probleem vaak dat het hart fibrilleert, dwz trilt en niet meer pompt. De hartstilstand wordt pas beëindigd door de-fibrilleren. Dat is simpel gezegd met die paddels op de borst een elektrische schok geven, zoals op de TV gebeurt, waardoor het hart weer in normaal ritme kan komen. Dit gebeurt door ‘de ambulance’ of met een AED, een Automatische Externe Defibrillator. Het lukt overigens lang niet altijd.

De instructie voor reanimeren is in 2006 vereenvoudigd, doorgehaald is wat het vroeger extra was:

  1. controleren of het slachtoffer bij bewustzijn is
  2. controleren ademhaling door je oor bij neus/mond te houden, als er ademhaling is dan is het geen hartstilstand
  3. controleer of je een hartslag voelt, aan de halsslagader
  4. bel 112, of stuur iemand voor een AED
  5. reanimeer door afwisselend 15x 30x hartmassage en 2x beademen toe te passen
  6. hartmassage doe je door te voelen aan de onderkant van de borstkast, na een handbreedte hoger leg je de muis van de hand en leg de muis van de hand ongeveer halverwege de borstkast en begin te drukken 4-6 cm, 100x per minuut (tel mee, hardop of in gedachten, dat helpt voor het tempo). Niet bang zijn dat je iets breekt. Doen. Na mijn reanimatie heb ik zes weken lang pijn op de borst gehad, de hand van mijn lief gevoeld, paracetamol om te kunnen slapen.
  7. ga door tot er hulp is, of tot je niet meer kunt. Idealiter zou er binnen 6 minuten een AED moeten zijn, anders wachten op de ambulance.

Zie ook http://www.reanimatie.nl/reanimatie_volw.html

Reden om te vereenvoudigen is om onnodig tijdverlies te voorkomen. Elke seconde telt. Door het bloed te laten stromen worden de hersenen ‘gered’. Beademen is minder belangrijk omdat het bloed nog zuurstof bevat en de rest van het lichaam niets gebruikt. Bovendien moet je niet hoeven nadenken over wat je moet doen, of je niets vergeten bent.

Zoals mijn oudste zuster zei toen ze de nieuwe cursus had gehad: Deze ‘nieuwe’ manier is in feite zoals mijn lief mij gereanimeerd heeft, met name het meteen beginnen. Met succes.

Volgens het bericht bovenaan deze log gaan de Japanners in hun advies nog verder: Niet beademen.

Ik kan wel raden naar de redenen: Dit maakt reanimeren nog eenvoudiger, zeker als er binnen 6 minuten een AED beschikbaar is. Bovendien verlaagt dit de drempel om te beginnen met reanimeren, denk aan de ‘vieze oude man’. Eigenlijk kun je dit iemand zo uitleggen, de cursus is er dan vooral nog voor het zelfvertrouwen, en om gebruik van de AED uit te leggen.

Zulke richtlijnen worden internationaal vastgesteld door o.a. de American Haert Association. Kwestie van lange adem…

Ik heb het artikel zoals dat gepubliceerd werd in The Lancet (? klik hier) opgezocht. The Lancet is een internationaal tijdschrift en autoriteit op medisch gebied.

De redenen die daarin genoemd worden zijn:

  1. Mond-op-mond beademing is voor omstanders reden het niet te doen (denk aan ‘de vieze oude man’).
  2. Overleving beter, met name de kwaliteit. 10->22% met Neurologisch Goed / Vrij goed, 1 – 2 punten op schaal van 1-5. 1 = goed, 2 = enigszins gehandicapt, 3 = ernstig gehandicapt, 4 is vegetatief, 5 is dood. Neurologisch Goed / Vrij goed kun je vertalen als ‘weinig of geen hersenschade waardoor een min of meer normaal leven mogelijk is’.
  3. Mond-op-mond beademing onderbreekt de hartmassage (te) lang.
  4. Door de borst ‘op te blazen’ wijzig je de druk op hart / aders waardoor bloedcirculatie verslechtert (negatief effect).
  5. Zuurstofrijk bloed komt in het hart, niet in de aders zelf. Maar het hart werkt niet.
  6. De neiging bestaat eerst in te ademen bij beademen – waardoor zuurstofarme lucht wordt ingeblazen.
  7. Experimenteel is gebleken dat de borst stevig indrukken het beste helpt om het bloed te doen circuleren.
  8. Met dieren-experimenten is de overleving beter met alleen hartmassage.

Voor het volledige artikel (in het engels) klik op deze link http://www.thelancet.com/webfiles/images/clusters/thelancet/press_office/resusitation.pdf

In het artikel worden de stellingen onderbouwd met statistieken.

Ik vind het zeer overtuigend. Ik denk dat bij de reanimatie-instructie zeker zou moeten worden toegevoegd: ‘Als je geen mond-op-mond beademing wilt doen omdat je het vies vind (bv oude man) of bang bent (Aids / HIV-drager) dan is dat geen enkel probleem’.


In april start de nieuwe campagne Hartstilstand van de Hartstichting waarbij reanimatie en AED in het voetlicht staan: ‘De eerste zes minuten na een hartstilstand’. Doel is om het percentage overlevenden van hooguit 10% naar 25% te brengen in 2010. Meer klik hier.


Waarom ik vind dat je moet kunnen reanimeren: Dan kun je tenminste handelen, iets doen. Beter dan niets doen, ook al twijfel ik zelf soms, ik ken de keerzijde, niet iedereen komt er uit zoals ik. Ik ken ook de verhalen van de mensen die gereanimeerd hebben zonder succes. En van mensen die erbij stonden en niets konden doen.

Geef een reactie

Categorieën

