Gepost door: gijssterks | 15 mei 2007

Treinreis Spanje 8 – Granada

Zondag 8 – Maandag 9 April: Granada

Voor Index Treinrondreis Spanje klik hier, Kaart treinreis klik hier.

Ook nu weer zitten we in een hotel aan de rand van het centrum van de stad.
We zijn naar Granada gekomen om het Alhambra te zien. P1090824_600 Het Alhambra is de oude Moorse vesting boven op een heuvel, een topattractie. We zijn er eerder geweest als dagtrip toen we een strandvakantie had-den in de buurt van Malaga. We lopen naar het Alhambra. Het is niet ver, maar het laatste stuk is een flinke vrij steile klim berg-opwaarts. Er is ook een buslijn naar boven, maar na de treinreis is het ook wel lekker om te lopen. Als we puffend, steunend en hijgend boven komen zien we eerst een restaurantje. Even iets drinken. Mooi niet, ze gaan sluiten om een of andere onduidelijke reden. Misschien omdat het Eerste Paasdag is? We kopen een ijsje vlakbij, en gaan naar het loket. P1090843_600 ‘Tickets Sold Out For Today’ staat er op een A4-tje bij de kassa’s. Dat is tot daar aan toe, de mensen achter het loket en de kaartjes-meneer bij de ingang hebben er duidelijk lol in, die stomme toeristen die te laat komen. Ergerlijk. Later hoor ik van de buurman, die toevallig net ook in de buurt op vakantie is, dat ze de volgende dag een tijdlang in de rij stonden en dat zij de eerste 4 waren die geen kaartje meer hadden. Geen medelijden, soortgelijke ervaring, het lag niet aan ons.

P1090844_600_1We kijken even een beetje rond bij het Alhambra. Veel is er niet te zien, de toeristische attractie is goed afgeschermd. P1090882_600We gaan weer naar beneden. Onder aan de voet van de Alhambra-berg is een terras op een plein, er is muziek, en de zon schijnt nog steeds.
Zo wordt het toch nog gezellig.

P1090901_600Na een hapje, een drankje, naar de muziek luisteren en naar de mensen kijken lopen we door naar de wijk Sacramonte: een heuvelrug met grotwoningen, gelegen tegenover de Alhambra-berg. De wijk is bekend vanwege de flamencovoorstellingen en was vroeger be-woond door zigeuners. Zigeuners zien we er niet, ik heb de indruk dat ze ‘opgegaan zijn in de bevolking’, ‘geciviliseerd zijn’ zullen anderen zeggen. In mijn herinnering stonden er een jaar of tien geleden, toen we ook in Granada waren, zigeuners muziek te spelen langs de straten. Het zal wel zoiets zijn als in liedjes over vroeger, ‘Het Dorp’, de huizen gemoderniseerd, de mensen aangepast. Ze hoeven niet meer te schooien, maar het zag er zo mooi uit, toen.

P1090907_600_1 De huizen in Sacra-monte zijn mooi, de straatjes zijn mooi, maar vooral ook het uitzicht is geweldig. De stad aan de voet van de wijk,  het Alhambra aan de andere kant van het riviertje, de bergen op afstand, tot en met de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Geweldig.

P1090940_img_8731_600 In het centrum is het best druk, zoals op de Playa de Bib Rambla. We zien in het centrum, bij de kathedraal, ook nog een Paasprocessie die net weer vertrekt. Een feestelijke, vrolijker dan gisteren in Sevilla, het is Pasen, Jezus is verrezen.
Via het centrum van de stad belanden we in een goed restaurant waar we nog net plaats hebben om goed 8 uur. ‘Alleen als jullie voor 10 uur weg zijn’. P1090949a_img_8735_600 Ik bestel lam, maar dat is er niet en op voorstel van de ober wordt het een geiten-pootje. Had ik nog nooit gegeten voor zover ik me herinner.
Restaurants werken hier met twee eetrondes. Toch efficiënter dan in Frankrijk waar er vaak maar één ronde is, rond 8 uur. Ook elders hebben we al gemerkt we dat in Spanje de keuken vaak pas open gaat om 8 uur. Cafés met eetvergunning, met een keuken die pas om 8 uur open mag gaan, zo werd ons ergens verteld.

Als we al lang op bed liggen is er muziek. We zitten aan de zijkant van het hotel, vanuit het raam kan ik nog net zien dat er een processie langskomt. Omdat de muziek voortduurt kleden we ons weer aan en gaan buiten kijken, ik natuurlijk met fototoestel. P1090951_img_8750_600 Het is een mooie processie, eigenlijk twee, er worden twee tabernakels gedragen, in twee verschillende groepen. Als we na afloop het hotel binnen gaan en besluiten een borrel te nemen hebben we pech: het is twaalf uur geweest, de bar is dicht. Ze eten hier in Spanje laat, pas na acht uur, maar ze gaan toch bijtijds naar bed.

De volgende morgen hebben we nog tijd om een stukje stad te bekijken. Niet te ver, niet alle voetjes zijn al hersteld van de klim naar het Alhambra en door Sacramonte. We zien dat Tweede Paasdag in Spanje, of althans hier, een gewone werkdag is. Ook hier zien we bouwkranen. Overal in Spanje wordt veel gebouwd. Flatgebouwen, kantoren, wegen. Er wordt hier hard gewerkt aan de toekomst.

Voor Index Treinrondreis Spanje klik hier, Kaart treinreis klik hier.