Gepost door: gijssterks | 18 mei 2007

Treinreis Spanje 11 – Madrid – Bilbao

Woensdag 11 April: Treinreis Madrid – Miranda de Ebro – Bilbao

Voor Index Treinrondreis Spanje klik hier, Kaart treinreis klik hier.

P1100330_600 Na het ontbijt in het hotel gaan we om 9 uur met de metro naar station Madrid – Chamartin. Dat station is een combinatie van een modern, splinternieuw uitziend metrostation in 3D, en vernieuwd treinstation. Een metrostation in 3D omdat centraal een groot vide is, een grote ruimte, van waaruit je de drie niveau’s kunt zien waarop de metrotreinen rijden.
Prachtig. Een blauwe wand met flikkerende sterretjes. Blinkend chroom metaal. Heel mooi. P1100336_600 Dat gaat over in de stationshal met veel sporen, lokaal / regionaal en inter-regionaal. Het is een kop-station, treinen komen hier aan en vertrekken in dezelfde richting. We gaan voor de intercitytrein naar Miranda de Ebro. Eigenlijk de trein van Madrid naar de Franse grens bij Hendaya waar we later zullen komen. In Miranda de Ebro moeten we overstappen op de trein naar Bilbao, een interregionale trein die komt uit de richting Barcelona.

P1100347_600 De reis naar Miranda de Ebro van ruim 4 uur over 326 km voert ons langs steden zoals Valladolid en Burgos, en daar-voor nog drie plaatsen waar ik nog nooit van gehoord had.

Het landschap is vlak tot licht heuvelachtig. Graanbouw, vee boerderijen. Deels is het een wat ruiger natuur-landschap waarbij we opnieuw door tunneltjes door en soms over een berggebied trekken. Een beetje meer van hetzelfde als tussen Sevilla en Madrid. P1108820_img_8818_600 Alleen de bergachtige delen, daar is het leven zwaar zo te zien, olijfbomen en keien, overal keien. Bergen die soms lijken  te bestaan uit opgestapelde keien.
Af en toe is het even geheel bewolkt maar meestal schijnt de zon tussen de stapelwolken. Rustgevend landschap, dat wel, als we urenlang voorbij  heuvelachtige landbouwgebieden rijden.
De trein loopt wat vertraging op, maar de naar verschraald bier stinkende conducteur zegt dat we echt wel op tijd zijn. Als we Miranda de Ebro naderen zien we dat het toch wel erg krap wordt. De naar verschraald bier stinkende conducteur zegt nogmaals dat we het wel zullen halen, zegt dat, als we hem missen, de volgende trein om 18:00 uur gaat, en gaat weg. Als we Miranda de Ebro al binnenrijden komt ie terug, zegt dat ie gebeld heeft en dat we snel naar spoor twee moeten gaan. Zeggen is hier misschien niet het juiste woord, hij spreekt evengoed Engels en Frans als wij Spaans. We zetten onze koffers op scherp, en als we er zijn stappen we zo snel mogelijk uit. De trein staat er nog. Trein? Nou ja, een locomotief met één rijtuig. Een erg korte interregionale trein. Omdat plaatsen gereserveerd moeten worden kun je de trein dus efficiënt samenstellen. Hulde aan de naar verschraald bier stinkende conducteur, hij heeft zijn werk goed gedaan, de machinist heeft  gewacht, die trein vertrekt een paar minuten te laat.
P1100356_600 De rit naar Bilbao, 84 km, 1 uur 52 minuten, 2 tussen-stops, is fantastisch. We gaan door een ruig gebergte, besneeuwde toppen op de achtergrond, maar ook schitterend groene dalen met dorpjes. Het is geen wonder dat Baskenland bijna een ander land is, voordat er goede wegen met viaducten en tunnels lagen moet dit een bijna ondoordringbare drempel zijn geweest. Het achterste rijtuig heeft een raam aan de achterkant. Ik maak er mooie foto’s en filmpjes. De zon schijnt nog steeds meestentijds.

P1100359_600 P1100375_600 P1100388_600 P1100394_600 P1100393_600

Dit is zoals Railaway op tv. Al filmen die meestal vanuit de locomotief.

Ik heb ook een filmpje, ik heb het op YouTube gezet, klik op deze link om het te zien.

P1100402_600 Om 16:32 zijn we in Bilbao. Na een paar foto’s gemaakt te hebben van de hal, met onder andere een voorkant met prachtig glas in lood gaan we lopend naar het hotel.

P1100405_600 Het regent. Hoewel we een brug te ver zijn gegaan is het hotel snel bereikt.
We zitten ook hier midden in het centrum van de stad.

Voor Index Treinrondreis Spanje klik hier, Kaart treinreis klik hier.