Gepost door: gijssterks | 13 juni 2007

Kersen

Sommige dingen zijn onzinnig…

Wie weet er hoeveel kersen er in een doosje van 500 gram reclame deze week, AH, EUR 1,99 zitten? Ik wel. 79, althans in het doosje dat ik gekocht had.

 

Onzin om kersen te tellen? Wat denk je dan van het etiket. Eet 2 stuks fruit per dag.

In dit geval dus 2 kersen

 

 


Kersen doen me denken aan vroeger. Wij hadden vroeger bij ons thuis kersen. Allerlei soorten, van de vroegste weet ik de naam niet meer of het moet Vroegste zijn geweest, dan Duitse kersen, Meikersen, Zwarte kersen en twee soorten Spaanse kersen, waarvan een soort speciaal om te wecken (? klik hier) was. In die volgorde werden ze rijp. Als geen ander bij ons thuis wist ik hoe ver ze waren, hoe rijp. En, zeker zo belangrijk, welke boom de lekkerste kersen had. Dat verschilt per boom, soort maar ik denk ook door de grond waar ie op staat. De aller-aller-lekkerste waren de Duitse kersen als je d’n hof inliep, links, en de Spaanse van de aller-achterste boom, ik kan er nog zo naar toe lopen. Ik kon vlot een kilo kersen op, ik was in de kersentijd zeker niet de beste warm-eten-eter. Jarenlang heb ik helemaal geen kersen meer gegeten. Tegengegeten en bovendien, zo lekker als toen heb ik ze nooit meer gegeten.

Kersen doen me denken aan spreeuwen. Merels en lijsters, ooit eens een wielewaal, waren minder erg. Die pakken een kers en vliegen weg, meestal tenminste. Spreeuwen zijn erger. Spreeuwen proeven van kersen. Hier een pik erin, daar nog eentje, daar ook. Dus worden de kersen aangepikt en alles plakt, vooral bij Meikersen en helemaal bij Zwarte kersen.

’s Morgens waren ze het ergst, de spreeuwen. En als het warm weer was, de late kersen, tot in juli. De spreeuwen zaten vaak een eind verderop, waar gehooid was en ‘fietsten’ op en neer naar onze kersen. Nog tien jaar nadat ik getrouwd thuis weg was klapte ik in mijn handen als ik spreeuwen hoorde, om ze weg te jagen. Nu, 35 jaar later, is het over. Hoewel, soms… Wij, mijn broers en ik, hadden in die tijd ‘dienst’ om spreeuwen weg te jagen. Om beurten spreeuwen schieten, met de luchtbuks, half zes eruit, vonden we niet erg. Een van mijn  broers had het record, nooit meer geëvenaard, meer dan 50 spreeuwen op één dag. Wij waren al blij met een goede dag waarop we er 20-25 schoten. Jammer dat de premie voor dode spreeuwen toen al afgeschaft was. We hadden ook een carbid-knalapparaat en later eentje op gas. Nadeel is dat de spreeuwen binnen een paar dagen niet meer vluchten voor zo’n knal. Ze zijn dus eigenlijk te slim. Tot er iemand met de buks komt. De angst-schreeuw van een geraakte spreeuw is voor de andere spreeuwen erger dan een knal die niets doet.

Tijden veranderen. Dit was Jeugdsentiment Jaren Zestig. Voor veel mensen in deze tijd ondenkbaar. Ik zie de koppen al in de krant. ‘Moordzuchtige jongens schieten spreeuwen dood’, ongetwijfeld een flinke HALT-straf voor ons, en een boete voor mijn ouders. Tijden veranderen.

Het gas-knalapparaat ben ik nog tegengekomen bij het opruimen van het ouderlijk huis, zie deze log. Verkocht via www.Marktplaats.nl, wordt nu gebruikt bij het voetballen, supportersclub Go Ahead Eagles, stadion Zwolle. Tijden veranderen.

In later jaren zijn de kersenbomen gerooid. Ze werden te groot, te hoog, dood hout erin, te veel werk ook om ze te plukken en de vogels weg te houden. Eentje staat er nog. Zelfs nu nog, nu het ouderlijk huis verkocht is. Een boom Zwarte kersen. Die kersen hoeven niet geplukt te worden. Eigenlijk zijn zwarte kersen leuke kersen. Ze zijn pas rijp als ze zwart zijn, als ze rood zijn en nog bitter zijn ze dus nog groen. Vogels eten ze als ze rood zijn, om zwart te worden krijgen die kersen de tijd niet.

Geef een reactie

Categorieën

