Gepost door: gijssterks | 27 december 2007

Hout kloven

Ik had nog wat houtblokken liggen, goed 20, die gekloofd moesten worden omdat ze te groot waren voor de kachel.

Als ICD-drager kloof ik geen hout. Dat het afgeraden wordt is een reden. Dat mijn lief het daarom ook niet leuk zou vinden is een belangrijke reden. Maar ook heb ik ooit cijfers gezien in een Amerikaans onderzoek.


Sporten / bewegen met een ICD, risico als percentage van beoefenaren die het probleem hebben:

  • Grootste risico voor een (terechte) shock: Hardlopen (t/m marathon), Basketbal. Dus zeer intensief bewegen.
  • Grootste risico voor draadbreuk: Houthakken, Gewichtheffen, Golf (!). Dus stotende / rukkende bewegingen maken met het bovenlichaam. Het risico van draadbreuk is dat de ICD het niet goed doet als ie moet werken, of extra pulsen genereert waardoor een onterechte shock gegeven wordt. Draadbreuk wordt in de meeste gevallen pas ontdekt in het ziekenhuis bij controle.

Overigens werd er bij aangetekend dat regelmatig genoeg bewegen (‘half uur per dag’, je weet wel) goed is. Voor iedereen, dus ook voor ICD patiënten en andere hartpatiënten, geldt dat regelmatig bewegen het risico van een hartstilstand met factor 7 laat dalen. Dus iemand die niet sport heeft 7x zoveel kans. Het risico van sporten is, ook in het onderzoek, aanzienlijk kleiner.

De ICD is ook niet de beperking. De beperking is soms wel de hartziekte waardoor je de ICD nodig hebt.


Ik vind het een van de nadelen van een ICD. Dat ik geen hout mag kloven. Met houtkloven kun je je zo lekker uitleven. Bijvoorbeeld als je een lastige klant, collega, baas of wat dan ook hebt – met een beetje fantasie… Jammer. Mijn jongste zoon vindt het niet zo erg. Hij is vrij met de kerst. Nu mocht hij het hout kloven. Ik heb het opgeruimd.

Geef een reactie

Categorieën

