Gepost door: gijssterks | 20 februari 2008

Tekenen – Jaar 2 les 17

Woensdag. Tekenen & Schilderen cursus. Voor vorige les Klik Hier.

Vandaag les 17, vervolg vorige week: Snoep. Ondertitel Veel Kleur – Veel Vorm.


Eerst een lesje over Vorm en Kaderen ofwel, als fototerm, Inzoomen, Macro. Dit omdat we er nu mee bezig zijn, met het onderwerp Snoep. Een stukje theorie erachter. Ter illustratie had de leraar zijn videocamera bij zich en een doosje Playmobiel.

Ik zelf ken dit ook van het fotograferen.

Met een tekening kun je een voorwerp tekenen in zijn omgeving. Maar het kan ook spannend zijn om een deel van het plaatje uit te vergroten. Een voorbeeld heb ik zelf even gemaakt van een paddestoel. Links de hele paddestoel, rechts ingezoomd op de rand. Als tekening kan de rechtse een interessant iets opleveren, eventueel nog verder ingezoomd waarbij je alleen de ribbels tekent.


Dan het tekenen van vandaag. Vorige week schreef ik al van het schetsjes maken, deel uitwerken en verder uitwerken. Hier rechts de schets waarmee ik geëindigd was. Vandaag begonnen met het uitwerken van de gekozen tekening in het groot. Ik heb gekozen voor pastelkrijt.

Zover ben ik nu.

Nu doorgaan met het opzetten van meerdere lagen. De achtergrond die nu wit is moet nog donker worden, zwart bijvoorbeeld. Hierdoor komen de kleuren er veel beter uit. Probeer maar met een fel gekleurd voorwerp op een wit vel papier of op een donker / zwart vlak.


Volgende week doorgaan met deze tekening maar ook een uurtje besteden aan Beperkt Kleurgebruik. Het omgekeerde van vandaag dus min of meer.

Voor thuis ligt de uitdaging om de vorige, Dans en beweging, uit te werken in verf er nog steeds. Beter: Staat nog steeds op de ezel. De enige keer dat ik er aan toe was om ermee te beginnen stond boven nog alles open, even aan begonnen maar het was te koud Ik weet het: Watje!!.

Geef een reactie

Categorieën

