Gepost door: gijssterks | 5 maart 2008

Tekenen – Jaar 2 les 19

Woensdag. Tekenen & Schilderen cursus. Voor vorige les Klik Hier.

Vandaag les 19, Kleurgebruik en contrastwerking.

Hiervoor hadden we ‘huiswerk’ gekregen. We konden kiezen uit een aantal kleine tekeningen, grafisch werk, die we thuis alvast uit moesten tekenen om in deze les in te kleuren op basis van de theorie over Kleurcontrast. Ik vond een goede weergave van de theorie op Wikipedia onder Kleurcontrasten, klik hier. Rechts de tekening die ik gekozen had.

Hij vond het ‘niet leuk’, de leraar. Ik was niet de enige die het fout gedaan had. Ik had de tekening, net als de meeste anderen, uitvergroot van vierkant naar A3 papierformaat. Fout fout fout. Het vierkante maakt deel uit van het project. We hadden niet goed geluisterd, waren te ijverig geweest…

Ieder kon zelf zijn kleurcontrast kiezen. Kleur-kleur contrast, helderheidcontrast, tegengesteld contrast, complementair contrast. Ik koos voor Kleur-kleur contrast. Zoals Wikipedia het beschrijft: ‘Het eenvoudigste kleurcontrast ontstaat om de enkelvoudige kleuren met de grootste zuiverheid tegen elkaar aan te zetten.’

Hier is het resultaat van vanmiddag:

Natuurlijk heb ik ook nu weer het smoesje dat in het echt de kleuren helderder zijn, en dat de lens van het fototoestel de tekening een klein beetje vertekent.


Volgende week geen tekenles. De leraar kan ’s middags niet. Daarom krijgen we ’s avonds half acht, samen met de avondgroep, een presentatie over Expressionisme. Laat dat nou net het onderwerp in de schilderkunst zijn wat mij het meest aanspreekt!

Geef een reactie

Categorieën

