Gepost door: gijssterks | 17 maart 2008

Last Dance

Het weer was vandaag matig. Koud zelfs, toen ik om half vijf nog even een rondje bos deed. Dus was het vandaag tijd om te schilderen. Doorgaan met het schilderij Last Dance.

Vorige keer schreef ik er over op 11 maart. De foto van toen nog een keer, hier rechts.

Wat ik vandaag gedaan heb:

  • In de achtergrond meer ‘beweging’, zowel plafond als achterwand en de grond.
  • Meer structuur in de figuren, schaduweffecten en zo.
  • Wat extra details.

Geen super-details, zoals op een foto. Indruk. Expresionistisch, niet fotografisch. Daarvoor heb ik een fototoestel. Wat? Eéntje?…

Zo is het schilderij nu:

Jammer van de schittering van de flits, zonder flits was er te weinig licht, het is nu te laat om nog een nieuwe foto te maken met een ander toestel. Jammer ook dat de eerste foto veel donkerder is zodat je moeilijk kunt vergelijken. Jammer ook dat ik het verschil niet goed kan laten zien op de foto.

Ik heb wat rondgekeken over kleuren. Achteraf, niet van tevoren. De kleuren heb ik intuïtief gekozen. Veel ‘aarde kleuren’, Sienna, Bruin, Terracotta, Okerkleuren.


Ik lees over kleur op Wikipedia, klik hier, psychologische associaties volgens Leonardo da Vincy:

Bruin: Soliditeit, materie, geborgenheid, ondergang, naderend einde, herfst.

Last Dance, het hoort er wel een beetje bij… Ik zei het al, ik had de kleuren intuïtief gekozen.


Ik denk dat ik er nu niets meer aan doe. Ik heb mijn paraaf er onder gezet. Het teken dat ie af is. Tijd voor een volgende.

Geef een reactie

Categorieën

