Gepost door: gijssterks | 19 maart 2008

Tekenen – Jaar 2 les 21

Woensdag. Tekenen & Schilderen cursus. Voor vorige les Klik Hier.

Vandaag les 21, op het programma stond (1) doorgaan met Kleurgebruik en contrastwerking en (2) een nieuw onderwerp Portret en/of figuur tekenen.

Vorige week hadden we geen les maar een lezing over Expressionisme, vandaag pikken we de les van twee weken geleden weer op, zie rechts.

Doorgaan met de vorige is niet echt doorgegaan. De meeste tekeningen waren af, min of meer. We hebben wel alle tekeningen naast elkaar gelegd en ze zijn besproken, Kleurgebruik en Contrastwerking. Leuk om het zo bij elkaar te zien, diverse aspecten van één onderwerp.

De leraar was ook onder de indruk. ‘Allemaal een 8 !’ Hij wil de tekeningen gebruiken voor de eind-tentoonstelling in mei, waar de cursisten van Partis, www.partis-bwi.nl, (oud: Cult2000) hun werk laten zien.


Ik had eindelijk eens iets meegenomen voor bij de koffie. Anderen nemen regelmatig een pak koekjes mee of een snoepje, ik vergeet zoiets. Ja, als ik er ben, dan eet ik mee en denk ‘Dat moet ik ook eens doen.’ Eerste keer in bijna twee jaar dat ik het ook werkelijk gedaan heb. Ik moet me schamen.


Na de pauze begonnen we aan een nieuw onderwerp. Portret en/of figuur tekenen. Het wordt voor iedereen portret tekenen. De meegenomen foto’s waren allemaal portretten. Ik heb deze rechts voor mezelf gekozen.

We begonnen natuurlijk ijverig met schetsjes aan de hand van de foto’s. Eventjes. Toen zijn we begonnen bij de basis.

De theorie.

Het begin is een bol of ovaal en van daaruit wordt het hoofd geconstrueerd. Het klopt altijd ongeveer, de verhoudingen. Bij volwassenen, kinderen hebben naar verhouding grotere bovenste helft van het hoofd.

Een aantal feiten.

Ogen zitten halverwege, neus beslaat een kwart, mond op een derde van de resterende kwart, bovenlip kleiner dan onderlip. Ogen zo ver uit elkaar dat er een oog tusen past. Vorm van het oog, niet rond. Vorm van oogkas en wangen. Plaats en stand van het oor.

Theoretisch kun je zo een basistekening van een hoofd helemaal vastleggen. Goed om inzicht te krijgen in verhoudingen en zo. Een begin voor het portret wat je tekent / natekent.

Ik had er veel gemak van dat ik toch veel ervaring heb in het maken van aantekeningen als iets uitgelegd wordt. Ik deed dat met cursussen, waar nodig, altijd al. Voor mezelf aantekeningen maken. Opletten tijdens de les, vragen kan achteraf nog. Reconstrueren van het verhaal ook, achteraf.

Hieronder een deel van mijn aantekeningen.

Het zijn mijn eigen aantekeningen, je hoeft het niet te snappen, dat is voor mezelf al moeilijk genoeg.

De les was Hoogst Interessant! Zeer leerzaam als basis, veel geleerd. Vonden de anderen ook. Niet dat ik denk dat ik echt portretten ga tekenen maar als basis was het erg goed. Maar vaak teken je een gezicht, al dan niet in detail, de theorie gedlt ook voor grove schetsen.

Eigenlijk is het jammer dat ik dit niet pakweg 15 jaar geleden geleerd heb, of nog langer geleden. Lijkt me ideaal tijdens werkoverleg of andere vergaderingen als er onderwerpen op tafel komen die je niet zo erg interesseren. Gezichtjes oefenen in plaats van letter-vullen, hokjes-vullen of boter-kaas-en-eieren-met-jezelf.

Volgende week gaan we hiermee door.

Responses

  1. Wow IK wil ook op zo’n cursus maar ik ben te jong!
    Iedereen zelfs de juf zegt dat ik talent heb!
    Mag ik mischien een paar tips voor portret tekenen?
    Xx


Geef een reactie

Categorieën

