Gepost door: gijssterks | 26 maart 2008

Tekenen – Jaar 2 les 22

Woensdag. Tekenen & Schilderen cursus. Voor vorige les Klik Hier.

Vandaag les 22, doorgaan met Portret tekenen. Iedereen in onze groep had dit gekozen. Alternatief was een vrij onderwerp, De Mens en zijn Omgeving. Dus Mens en Interieur, Mens en Landschap of Mens en Stad.

Vorige week hebben we uitgebreid theorie gekregen. Beginnen bij de basis, het ‘technisch ontwerp’ van een gezicht. Erg interessant, ik heb er mee geoefend, gisteren nog. Aantekeningen uitgewerkt ook, om het in het hoofd te krijgen.


We zijn vandaag weer begonnen met nog wat schetsjes. We hadden per mail een voorbeeld gekregen van het opzetten van een tekening in wiskundige figuren.

Een voorbeeld van ‘tekenen met wiskundige figuren’ wat hij gaf en uittekende op het bord was hoe je een steelpan kunt tekenen als een kubus met een vierkante balk waarna de kubus verwerkt wordt tot een cylinder, de pan dus, en de balk tot de steel. Een bolvorm of ovaal, dus ook een gezicht, kun je ook tekenen als een opstapeling van kleine blokjes. Dan wordt het een soort Lego-figuur.

We zaten tegenover elkaar, twee aan twee. Opdracht was een schets te maken van de persoon tegenover je. Links mijn schetsen. Rechts een schets gemaakt door iemand die naast me zat.


Na de pauze gingen we door met de eigen tekening, het portret van de foto. Wie wilde kon ook doorgaan met de schetsen.

Van de foto die ik had, zie hier, heb ik een uitsnede gemaakt, zie links. Niet omdat hij mooier is maar om me te concentreren op Het Portret.

Hieronder zie je hoe ver ik ben. Rechts foto + tekening, onder alleen de tekening. Volgende week gaan we er mee door. De ogen bijvoorbeeld, daar moet nog het een en ander aan gebeuren. Als ik er tijd voor heb ook nog de hand ervoor tekenen.

Ik ben niet de enige die er zelf van staat te kijken wat je kunt, met een beetje hulp, en wat je allemaal kunt leren op zo’n cursus.

Responses

  1. Ik ben goed in tekenen maar ik wil verder leren.


Geef een reactie

Categorieën

