Gepost door: gijssterks | 9 april 2008

Tekenen – Jaar 2 les 24

Woensdag. Tekenen & Schilderen cursus.

Vandaag les 24, nog twee lessen te gaan. Deze week beginnen we met het laatste onderwerp: De Mens en zijn Omgeving. Dus Mens en Interieur, Mens en Landschap of Mens en Stad.

Bedoeling is iets te doen met landschap etc en de mens daarin te tekenen. Onderwerp los van zijn omgeving. Dus niet ‘een foto natekenen’ maar ‘iets wat juist niet een foto is’.

Bijvoorbeeld kinderen in een zonnebloemenveld waarbij de kinderen van bovenaf gezien worden, als uit een helikopter. Dit voorbeeld mag dus niet.

Zoals hoort met zoiets begin je met het maken van eenvoudige schetsjes, ‘de vier’, op een kwart A4 (of zoiets).

Het maken van een fantasie-tekening is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Ik heb daar minder last van, ruime fantasie. De leraar had vorige les gevraagd alvast wat voorwerk te doen. Anderen hadden foto’s uitgeknipt uit tijdschriften of een plaatje uit een boek. Ik had niks bij me, alleen mijn fantasie, mijn voorbereiding zat in mijn hoofd, zonder concreet te zijn.

Nadat je de schetsjes gemaakt hebt ga je ze globaal inkleuren, om een idee te hebben hoe het wordt.

Dit waren mijn ‘Vier Schetsjes’ na inkleuren:

De vierde, rechtsonder, was een bewoonde paddestoel met op de achtergrond huizen. Die heb ik uitgegumd en een uitwerking gemaakt van de derde, links onder.

De vierde wordt het waarbij ik het perspectief nog ‘erger’ ga overdrijven, nog iets meer dan de vierde ten opzichte van de derde. Horizon op zelfde hoogte, mannetje kop boven en de voeten dichter bij de onderkant. Primaire kleuren ook, zodat het op je af komt.

De titel mag je er bij verzinnen. Zo hoort het, een beetje spannend, ‘Wat zou hij hiermee willen weergeven?’

Eigenlijk heb ik nog even getwijfeld, ik vind het idee van alledrie wel iets hebben. Vond de leraar ook.


28 Mei gaan we buiten schilderen, afsluiting van het seizoen. Het cursusjaar is weer bijna voorbij, we hebben alweer een aanmeldingsformulier gekregen voor volgend cursusjaar.

Eerstdaags wordt het ook weer weer om te schilderen in het tuinhuisje. Lekker!

Geef een reactie

Categorieën

