Gepost door: gijssterks | 1 mei 2008

De heimweefabriek, geheugen tijd & ouderdom – Douwe Draaisma

Beetje verkouden, toch teveel in de wind gestaan bij het tuinieren, niet helemaal lekker. Tijd voor een rustdag. Tijd om een boek te lezen.

De Heimweefabriek, geheugen tijd & ouderdom Douwe Draaisma

Een tijdje geleden al heb ik het boek gekocht, eindelijk heb ik het vandaag uitgelezen.

Mijn samenvatting:

In het boek schrijft Douwe Draaisma over hoe herinneringen werken en dat dingen opgeslagen worden. Of niet. Herkenbare dingen, ‘Hoe heet hij ook al weer?’, ‘Wat ging ik ook al weer halen?’. Iedereen heeft het, ouderen hebben er meer last van. Meer last, vooral omdat ze het zo ervaren, in testen valt het vaak wel mee.
Vroeger waren oude mensen oud en werd dat geaccepteerd, nu moet je dat niet accepteren. Volgens de industrie er omheen ‘omdat het niet hoeft’. Maar geheugentraining van Nintendo en dat soort dingen, het helpt allemaal niet, sommige dingen horen bij het ouder worden. Let wel: het gaat over ‘gezonde’ hersenen, anders is het voor hersenziektes zoals Alzheimer.

Het essentiële van herinneringen is dat deze selectief opgeslagen worden in het geheugen, het meest in de jeugd, in de eerste 20 jaren na pakweg je vijfde jaar.

Herinneringen veranderen herinneringen in de loop van de tijd. Hij geeft voorbeelden, zoals de herinnering van de puber die zijn vader schoffeert waar anderen bij zijn, dat was iets waar hij ooit trots op was en waar hij zich nu voor schaamt. Ook zijn herinneringen vaak selectief of veranderd. Gebeurtenissen die je zo vaak gehoord hebt dat je nu denkt dat je het zelf meegemaakt hebt bijvoorbeeld.

De Heimweefabriek is ons geheugen. De herinnering. Meer nog is de Heimweefabriek de tijd die de herinnering verandert.

Wat ik er van vond:

Dat ik het niet in één keer uitgelezen heb zegt al iets. Ik vond het tegenvallen. Schoolcijfer op de schaal van 0-10: Een 6-, een zes min, ik zal mild zijn.

Om negatief te zijn: Het is geschreven volgens het recept voor een bestseller: Je hebt als schrijver een naam opgebouwd. Je hebt een essentieel iets over herinneringen, die curve op het plaatje. Een verhaal erom met wat verwijzingen. Je zegt erbij dat het wel meevalt met het geheugen van ouderen en dat geheugentraining niet helpt. Zoek een passende titel. Zorg dat je op radio en televisie komt, over geheugen en ouderen helpt natuurlijk een flink stuk, dat bekt lekker in de programma’s. Een commercieel product dus.

Hierbij aangetekend dat ik nooit een boek koop zoals van Mart Smeets die weer wat uitgeeft in november, ‘leuk voor papa voor Sinterklaas’, voor wie niet weet wat hij moet geven.

Ik had beter verwacht. Ik vind dat het te populair geschreven is, dat het te weinig inhoud heeft. De blabla eraf en het kan op een paar A4-tjes.


Mijn geheugen is nog goed, ik wist nog waar het over ging :):):)

Geef een reactie

Categorieën

