Gepost door: gijssterks | 9 juni 2008

Heggemus (slot)

Eerder schreef ik over de heggemus die vocht tegen zichzelf, laatste keer 13 mei. Toen vocht hij nog tegen zichzelf. Ja ik weet het, eigenlijk is het heggenmus, Prunella modularis.


L6041716_nestIn de heg met de buren hadden ze een nestje. Ik heb er geen goede foto van kunnen maken, het nest zat te goed verscholen, alleen de zijkant heb ik. Het zou mooi zijn geweest. De eieren van de heggemus zijn prachtig blauw, vandaar ook de naam zoals ik hem kende van vroeger, het blauwleggertje. Natuurlijk wil ik niet het risico nemen dat ze verjaagd zouden worden omdat ik zo nodig een mooie foto moest maken.

De afgelopen weken werd het rustig, hij vocht niet meer. Er waren jongen. Blijkbaar was het mannetje wel bang voor indringers zolang die er niet waren maar een alleenstaande moeder met kinderen is in de heggemussen-wereld blijkbaar niet aantrekkelijk, die hoeft niet verdedigd te worden.

Het werd steeds drukker, eind vorige week waren er sessies waarbij om de halve minuut of minder een heggemussenouder naar het nest vloog, om beurt. Soms ging het mis, kwamen ze allebei tegelijk terug. Zoals hier, allebei hebben ze iets eten in de snavel al zie je dat niet goed op de foto. Wie eerst?:

We hebben meegeholpen te verdedigen. Het aantal kauwen valt hier tegenwoordig mee, ik heb de buurvrouw een keer verteld dat die enge zwarte vogels die met elkaar vechten afkomen op het brood dat ze buiten in de tuin gooide voor de vogeltjes, en dat ze bovendien brood lieten vallen als ze wegvlogen waar weer muizen en ander ongedierte op af komen. Eksters en Vlaamse Gaaien, andere jaren zaten ze vaker in de grote eikenbomen achter in onze tuin en die van de achterburen (pakweg 30m hoog). Indy, het hond, jaagt katten weg uit de tuin. Ikzelf heb zelf een keer een kat weggejaagd die boven op de heg zat, boven het nest, ik zat binnen en zag de heg bewegen en de heggemussen waren in paniek.

Gisteren was het zover. De jonkies zijn uitgevlogen. Ze zaten achter in de tuin in het struikgewas terwijl pa en ma eten sjouwden. Kans voor een mooie foto:

L6081790_ouder_heggemus

L6081781_kwetsbaar_opstellen_heggemEentje was toch nog wel erg jong, nog geen staart, net een jonge merel maar dan kleiner. Het jong moet nog veel leren, deze positie is toch wel erg kwetsbaar, midden op het gras, foto rechts klik voor vergroting. Terwijl er katten en kauwen in de buurt kunnen zijn.

Naderhand zat het jong vlak bij het terras. Kon ik een mooie foto van hem maken. Met inzoomen, niet bang maken en niet tam maken.

L6081787_jonge_heggemus

Met een paar dagen zullen ze nu wel weg zijn, geen volgend legsel. Ik zag dat er bij papa-heggemus een veertje los zat, zal nu wel in de rui gaan, eten is er zat voor ze.


Dan kan ik nu eindelijk, als het er weer voor is, de heg een beetje snoeien…

Responses

  1. Leuk om die foto’s te zien! Ik zit hier met mijn laptop ook vlak voor een heggemus nest, een klein dicht boompje is de locatie voor het nest geworden. Vorig legsel deed het prima, 4 eieren, 4 vogeltjes, 4 uitgevlogen. Dit legsel doet het helaas wat minder goed: 5 eieren -> 4 eieren -> 4 musjes -> 3 musjes.
    Het 4e musje heb ik vandaag dood aangetroffen op het muurtje, vlak naast het boompje/heg.
    We hebben geen kat of iets dergelijks, erg mysterieus dus. Wel veel meeuwen, kraaien en eksters (vloog zelfs vorige week een ekster ons huis in!).
    Maar goed, de 4e mus dus aangetroffen nadat hij 24 uur +/- uit het nest verdwenen was.
    En niet opgegeten ofzo, hij lag ook op een positie waar hij zelf niet zo kunnen komen en kunnen vallen.
    Vorig legsel was ook goed te zien dat beide ouders vaak tegelijk aankwamen.
    Nu weet ik niet zeker of er 1 ouder verdwenen is.
    Weet je misschien hoe ik kan zien welke de vader en welke de moedermus is? Dan kan ik misschien zien of ze allebij nog voeren.
    Alvast bedankt!
    Mvg,
    Rob en de overgebleven mussen 😉

  2. Rob,
    bij ‘mijn’ heggemussen is het vrouwtje duidelijk lichter gekleurd en minder scherp getekend dan het mannetje.
    Volgens de literatuur zijn er bij mannetjes en vrouwtjes kleurverschillen waardoor een ‘licht’ mannetje lichter kan zijn dan een ‘donker’ vrouwtje.


Geef een reactie

Categorieën

