Gepost door: gijssterks | 3 september 2008

Kleine Groene Kikker

We hebben wel eens iets geks meegemaakt, maar het moet niet nog gekker worden.

Ik was aan het schilderen (op doek, komt later) toen mijn lief riep of ik even kon komen helpen. Er zat een kikker binnen, in de woonkamer, achter de verwarming.

Natuurlijk kon ik het bijna niet geloven. We hebben wel eens een pad in de keuken gehad, maar een kikker in de woonkamer?

Onze vorige hond, Kyra, heeft eens gehapt in een pad die de keuken in wilde. Zo’n beest heeft dan een afweer. Padden scheiden een stof af bij gevaar, die de slijmvliezen irriteert en een geur verspreidt maar niet giftig is. Kyra had schuim op de bek, had definitief geleerd dat ze van padden af moest blijven.

In eerste instantie konden we hem niet vinden, maar even  later zagen we hem weer.

Ik heb hem opgezocht op het internet, met de foto’s erbij die ik van hem gemaakt had wat zijn dat toch prachtige uitvindingen, internet en digitale camera’s! en vond de Poelkikker, ook genoemd Kleine Groen Kikker. Onder voorbehoud, misschien dat ik dit later moet corrigeren, het zou niet de eerste keer zijn hè Jan  . Hij is zwaar beschermd, ik las:

Bescherming.
De poelkikker is in tabel 3 van de Flora- en faunawet opgenomen en behoord daarmee tot de strikt beschermde soorten. De poelkikker is internationaal beschermd middels de Conventie van Bern en streng beschermd middels de Europese Habitatrichtlijn.

Ik las het nadat ik het beestje al de vrijheid gegeven had. Maar goed dat het beestje meewerkte toen ik hem in een netje probeerde op te scheppen, voor hetzelfde geld was ik nu een internationaal millieu-crimineel geweest.

Meer informatie over de Poelkikker Klik hier.

Natuurlijk heb ik hem op de foto gezet. Hier zijn de foto’s.

 

De eerste foto is zoals hij tussen verwarming en schuifpui zat. Om aan te geven hoe klein hij was: De afdek-lat waar hij op zit is 3,5 cm breed, dus een kikkertje van pakweg 5 cm lang.

Daaronder van de kikker toen hij weer vrij was. Hier rechts de tweede foto die ik toen van hem wilde maken, hij was vlug.

Onderste twee foto’s van opzij en van voren, toen hij nog bij de schuifpui achter de verwarming zat.

Ja, hij zit onder spinnenwebben en hondenharen. Mijn lief was aan het stofzuigen, en nee, ons huis is niet smerig. Zo’n plakkerig beest in de verste hoekjes komt op plaatsen waar ook het stof terecht komt en dan krijg je zoiets.


Dit bericht staat in de categorie Natuur in de buurt, zo is het wel erg dicht in de buurt …

Geef een reactie

Categorieën

