Gepost door: gijssterks | 10 september 2008

Balkon gerepareerd – eindelijk…

Een spijker aan mijn doodskist, zo noem je zoiets geloof ik. Ons balkon aan de achterzijde. Er lekte water doorheen. Aan de onderkant van het balkon hingen kalk-kegeltjes, en op de stoep kalk-vlekken. Zoiets als in druipsteengrotten, stalagmieten en stalactieten. Makkelijk onthouden hebben ze me geleerd op school, de stalactieten hangen.

Ik had al van alles geprobeerd, met of zonder adviezen van anderen.

  • Leg er tegels op had iemand gezegd. Ja, klopt, dat had meer dan 25 jaar geleden iemand anders ook gedacht. Die lagen er op. Mozaïek-tegels, een ander woord voor stukken tegels, afval dus dat zo hergebruikt was. De voegen ertussen waren wellicht het probleem.
  • Een afvoer er in maken. Had ik gedaan, zonder succes, er bleef geen water meer op het balkon staan, maar het lekken bleef..
  • Mastieken. Nee, geen oplossing, het balkon wordt gebruikt om de was te drogen.
  • Voegen uitkrabben en opnieuw voegen. Had ik gedaan, zonder succes.
  • Behandelen met waterafstotend spul, ‘Muurvochtvrij’ en dat soort dingen. Had ik gedaan, zonder succes. Meermalen.

Nu hadden we nieuwe tegels gelegd op het terras en die zouden dus ook weer vies worden met kalkafzetting. Reden voor een nieuwe zoektocht naar oplossingen.

Ik had iets gevonden, maar ik twijfelde. Aquaplan Lek-Dicht. Een blik, 4 liter / 5 m2, kost volgens Internet 60-70 Euro. Duur voor iets waar je nog aan twijfelt.


In juli, vrijdag 18 juli om precies te zijn, was ik bij de Formido in Vught. Sluitings-uitverkoop, ze zijn nu Karwei geworden. Die week alles 25% korting, op donderdag 40%, op vrijdag en zaterdag 50%.

Die vrijdagavond waren er nog slechts laatste restjes, verf in incourante kleuren, zachtgroen en zo, gekke PVC bochtjes, lampen, de laatste toiletpotten, dat soort spul. Voertaal meer Pools dan Nederlands. De aardige caissièrre zei dat het erg druk geweest was, de vorige dag was ze opgeroepen omdat de andere twee het niet aan konden. ‘De eerste artikelen zijn al op Marktplaats gesignaleerd’ zei ze.

Ik zag er de Aquaplan Lek-Dicht. Nu, met 50% korting, ja dan kan het. En als ik spijt krijg – dan maak ik er toch een handeltje van…

Op het blik zaten meerdere prijskaartjes. ‘Ik weet niet welke de goeie prijs is en de artikelen zitten ook niet meer in de computer’ zei de aardige caissière, ‘Weet je wat, ik zal 50 Euro rekenen, met 50% korting is dat 25 Euro’. Ik vond ‘r meteen nog aardiger, volgens mij was de laagste 59,90, zij vond dat het ook 50 kon zijn, aardige caissièrres geef je dan gewoon gelijk.

Ik heb de fabrikant nog gemaild, op het spul beloopbaar is. In het weekend gestuurd, netjes bericht dat ze er maandag niet waren, dinsdag netjes bericht terug:

Heel netjes, die t van beschermt, ach, wie maakt geen foutjes.

Het balkon nog eens goed schoon gemaakt en het spul er op gedaan. Het is spul met een nylon-vezel. Het stinkt een beetje, mijn lief vond van niet, die vond dat het erg stonk.


Nadat het droog was hebben we er vlonders opgelegd. En .. het is dicht. Het heeft de laatste tijd genoeg geregend om het bewijs te leveren!

Ik heb de losse stukken aan de zij- en onderkant van het balkon verwijderd en uitgekrabd en opgevuld met cement. Goed laten drogen. En vandaag betonverf er overheen, aan de zij- en onderkant. Zo wit – pijn aan de ogen zo wit.

Hier het resultaat boven en onder, de hoek boven heb ik extra behandeld:

Wat nog belangrijker is: We hebben er allebei, mijn lief en ik, het volste vertrouwen in dat dit effectief is.

Lang leve Aquaplan Lek-Dicht!!

Responses

  1. Hallo!
    Wil de vloer van mijn balkon “behandelen”.
    Vlonders zijn wel mooi, maar hoe houdt dat bij jullie na 1.5 jaar?
    Ben bang dat het doorrot. Vervelende is ook dat er ook van alles onder komt te liggen wat m.i. een zooitje wordt, of valt dat mee? zand, water, bladeren –> modder (?).
    Ook aan betonverf gedacht… maar zo makkelijk is dat ook niet. Zeker niet als er haarscheurtjes zitten in de vloer. Je ontkomt dan niet aan een professioneel product en dat laten doen !
    graag bericht dus hoe de vlonders bevallen.

  2. Sherlizz,
    de vlonders zijn van geïmpregneerd hout – hardhout zou ook kunnen. Die rotten niet zomaar, tenzij ze altijd vochtig liggen. De onze liggen op balkon op het zuid-oosten dus die worden makkelijk droog, dan moeten ze wel tien jaar of langer meegaan, normaal worden ze wel helemaal droog van de wind als het een paar dagen droog is.
    Ik had de vlonders er de derde dag opgelegd dus na pakweg 48 uur. Dat was achteraf te snel, een van de vlonders zat vastgeplakt en bij het optillen later trok ik wat van het spul mee. Gelukkig had ik wat ik over had bewaard en kon hetherstellen.
    Het spul is gemaakt om tegen water te kunnen, dus dat mag geen probleem zijn. Bladeren komen er onder en die moet je een of twee keer per jaar opruimen – net als op een kaal balkon.
    Groetjes,
    Gijss

  3. Dag Gijs, is dit nog steeds waterdicht na al die jaren?

    Mvg,

    Thomas

  4. Ik heb nog wel een goede oplossing misschien. Ik heb tegels van Ribdeck. Deze tegels kunnen op elke gladde ondergrond gelegd worden, zijn UV bestendig en ongevoelig voor temperatuursverschillen. Ze zijn vervaardigd van non-poreus, blijvend geurloos en kleurvast materiaal en is ongevoelig voor meeldauw en andere bacteriën.De balkon tegels zijn demontabel, bij een verhuizing kunt u ze gewoon meenemen. De balkon tegels zijn eenvoudig schoon te maken door af te spoelen met water. Hierdoor zijn wij erg tevreden met onze nieuwe balkonvloer


Geef een reactie

Categorieën

