Gepost door: gijssterks | 18 september 2008

Verstopt riool

Er zijn van die dingen die altijd ongelegen komen, zo zeggen ze dat. Een verstopt riool bijvoorbeeld.

Doet me denken aan een collega. Die vertelde ooit: ‘Mijn vrouw belde me op dat de WC verstopt was. Toen zei ik tegen haar dat ze beter moest zoeken en toen werd ze boos’.

Begin van de week zag mijn lief het water over de oprit lopen. Kwam omhoog bij de regenpijp op de hoek van het huis, daar zit een riool-afvoer. De wasmachine zit op die afvoer, net als de wastafel in de garage. Zeepwater over de stoep dus.

Achteraf was er meer: Eerder deze week klaagde mijn lief al dat het boven bij de wasmachine zo stonk naar terpentine nadat ik in de garage kwasten en pallet en mijn handen had schoongemaakt, ik vond het wel meevallen, maar zelfs ik rook het terwijl mijn reukvermogen niet geweldig is.
En vorige week dacht mijn lief dat de dakgoot overliep, dat de goot dicht zat met bladeren. Ik wist dat het niet kon, het is wel dezelfde afvoer.

De afvoer zat nu verstopt, dus misschien vorige week ook al enigszins.

Dat zoiets altijd ongelegen komt, nou, dat vind ik overdreven. Er zijn ergere dingen. Ik wist waar ik ongeveer moest zijn, het was droog en de zon scheen, en het is niet de WC die meteen moet en stinkt, dus dan valt het nogal mee. Bovendien zit hier een eindje verderop iemand die graag komt helpen in geval van nood, die rijden met een auto met erop ‘Voor alle verstopte riolen’. Als je betaalt komen ze graag helpen.

Het blijft rotwerk. Stoeptegels weg, gat graven, dat riool ligt meer dan een halve meter diep, je kunt er moeilijk bij. Maar ja, zoals ik al zei, er zijn ergere dingen.

De buurman had een riool-veer, samen met de waterslang kwam ik er doorheen. Jammer genoeg pas vanaf de andere kant, andere putje, bij de voordeur. Dus twee putjes open moeten maken.

Het voordeel van af en toe een verstopping is dat je de volgende keer weet waar je moet zijn, dit was niet de eerste keer. Nu liggen de plaatsen ook vast voor het nageslacht.

Vroeger stonden hier voor aan de straat wilde rozen en een grote boom van de gemeente. En grespijp, van die donkerrode stenen buizen, aangesloten op PVC. Om de paar jaar zat alles dicht, ingegroeide wortels.

Het was niet overdreven vies. Aangekoekte wasmiddelresten en andere troep, aangevuld met zanderig spul. Heel anders dan een verstopte WC.

Weer een klusje geklaard. Het voordeel van niet werken: Je kunt klusjes meteen doen. Ik weet dat er ook mensen zijn die veel tijd hebben en dan toch uitstellen. ‘Dan heb ik morgen / volgende week ook nog wat te doen’, dat idee.  Heb ik geen last van.

Geef een reactie

Categorieën

