Gepost door: gijssterks | 26 september 2008

Fietsbrug A2

Toen ik gisteren foto’s ging opruimen zag ik dat ik de foto’s gemaakt had van de fietsbrug over de A2. En niks mee gedaan. Nu dus wel.


Sinds enkele weken ligt er een nieuwe fietsbrug over de A2 afslag Sint-Michielsgestel / Schijndel bij het provinciehuis. Het is nu september 2008.

Oude situatie was een drie-delig viaduct, weg Den Bosch – Schijndel en terug, de Bosschebaan / N617, en een parallelweg, de oude Pettelaarse weg. Het viaduct moet aangepast worden omdat de A2 verbreed wordt.

Eerst is er een fietsbrug gekomen ruim naast de oude parallelweg. Ander langzaam verkeer, tractoren, loaders en zo, kan niet meer over de deze weg en moet ver omrijden.

Nu wordt het oude viaduct deel voor deel gesloopt en op nieuwe A2-breedte nieuw gebouwd. Voorjaar 2010 moet het klaar zijn.

Meestal rij ik door het Bossche Broek en kom ik er niet langs, vorige week ben ik er langs gefietst om eens te kijken hoe het is.

Hier de foto’s, gezien van onder af, langs Zuiderplas, en vanaf Den Bosch.

 

Er waren paniek-verhalen over de A2 / Rondweg Den Bosch, met de werkzaamheden. Iemand had uitgerekend dat bij gelijk blijvend aanbod van verkeer de files zouden kunnen uitgroeien tot een vertraging van wel 8 (acht!) uur. Onzin natuurlijk, dan draaien mensen om of kiezen andere routes.

Nu blijkt dat het verkeersaanbod lager geworden is, gisteren las ik er over.

Ik denk dat er ook iets anders aan de hand is. Ook op andere plaatsen vallen de files dikwijls mee, afgezien van ongelukken. Ik denk dat nu eindelijk gebeurt wat rond 1995 voorspeld werd. Thuiswerken. Als 10% van het woon-werk verkeer wegblijft zouden de files wel meevallen, één van de punten die aangegeven werden om het A2-probleem te voorkomen. Ik hoor het om me heen, thuiswerken of eerst iets thuis doen dan gaan werken lijkt normaal geworden te zijn.

Met thuiswerken gaat het net zoals met e-mail denk ik. Zoiets als met e-mail, eerst waren het nerds, toen werd het inkorte tijd algemeen en nu hoor je er niet meer bij als je geen e-mail hebt. Gewoon zoals op de tekencursus, mensen die niet meer werken, wordt er gezegd ‘Dan mis je toch een hele hoop!’.

Ik heb lang ervaring met thuiswerken. Zelf, een dag in de week. Ik had een man in Engeland voor me werken, 3 dagen per week, die het al jaren deed. Hij kwam alleen naar kantoor om contact met de gebruikers te onderhouden, zoals hij zelf zei ‘Om de lucht van choclade te ruiken, om te weten waarvoor ik het doe’. Werkte uitstekend. Alleen is er iets voor nodig dat bij veel bazen (managers, afdelingshoofden, directeuren, …) ontbreekt: Je moet je mensen vertrouwen. Ik had er geen moeite mee, ik zag mijn Engelse vriend hooguit een paar keer per jaar, wel elke week minstens één keer bellen, contact houden. En we deden veel!


Alles over de werkzaamheden van aan de A2, rondweg Den Bosch op www.infra2.nl

Geef een reactie

Categorieën

