Gepost door: gijssterks | 8 oktober 2008

Tekenen & Schilderen Seizoen 2008/2009 Les 3

Woensdag Tekenles. Vorige les klik hier.

Als huiswerk zouden we de opdracht van vorige weken kunnen afmaken. Dat was

Teken een stuk gereedschap op een manier zodat het er ‘eng’ uitziet.

Met de bedoeling het voorwerp te tekenen als een soort macro-foto en uit te werken met arceringen in grijs-tinten.

Helaas helaas, ik had er niets meer aan gedaan. Ik ga de arcering verder uitweken, veel groter schaduwen maken. De leraar vroeg me te kijken bij de kunstenaar Giorgio Chirico, die schaduwen bedoelt hij, klik hiervoor voorbeelden. Ik ben het wel van plan dat nog te doen.

Ik was niet de enige. Toch werden de tekeningen besproken op het einde van de les. Duidelijk zijn de verschillen in arceringen en zo. Perspectief tekenen en marco-visie is moeilijk voor velen.

Bij mijn tekening had de leraar een opmerking dat de tekening minder dreigend is omdat hij zo symetrisch is. Horizontaal symetrisch roept rust op, en dat is min of meer in strijd met ‘eng zijn’.

Even proberen. Klik op tekening voor vergroting.

Ja, dat scheelt een heleboel. Alleen moet de ‘arcering rondom’ aangepast worden.


Vandaag begonnen aan de volgende les. Tekenen van schoeisel.

Ik had een oude slof meegenomen.

Een manier om een schoen te tekenen is door te beginnen met een blok, een langerekte kubus, afhankelijk of de schoen hoog is of laag. Dit is eigenlijk zoals een klomp uit een blok hout gesneden wordt. Middelpunt bepalen door diagonaal te tekenen, daar, ongeveer op de helft van de lengte zit de instap, de tong (bij hoge schoenen werkt het iets anders).

Ook nu was ik weer vrij snel ten opzichte van de anderen.

 

Hoe die zo tot stand kwam?

  • Toen ik de slof getekend had was het wel een beetje kaal zo op papier. De leraar suggereerde er een tweede bij te tekenen.
  • Toen ik dat af had heb ik er ook nog een plint bij getekend. Misschien dat die hoger moet zijn, je ziet tegenwoordig ook lage plinten.

Hier rechts een simulatie simpel knippen en plakken in PictureIt (R), geen zin om het helemaal mooi te doen.

 


Volgende week geen les, herfstvakantie, als de scholen vakantie hebben is er geen les. Daarna doorgaan, in kleur afmaken.

Geef een reactie

Categorieën

