Gepost door: gijssterks | 29 januari 2009

IQ test 2009

Gisteren was het weer zover. De jaarlijkse IQ Test van BNN. Normaal kijk ik nooit naar BNN, ik hoor als man van 58 ook zeker niet tot de doelgroep. Alleen bij zoiets, dan volg ik wel.

Er is een tijd geweest dat het belangrijk voor mezelf was, te weten hoe het is met het IQ, na de hartstilstand, ik had als referentie eerdere IQ tests die ik had gedaan. Nu is het gewoon voor de fun.

Natuurlijk heb ik hem on-line gedaan, op http://www.bnn.nl/page/iqtest2009/.

Ooit had ik een collega die een hoge uitslag had, ze wist niet van zichzelf dat ze zo slim was. Ze vertelde dat ze hem op papier gedaan had, voor de televisie, met haar man. Die had ook een hoge score. Ze hadden intussen wel af en toe discussie gehad wat het juiste antwoord was. In de on-line versie kun je niet foezelen, tijd is tijd en corrigeren gaat niet.

De uitslag? Hij was erg hoog, nog hoger dan de laatste jaren. Ik heb mijn score in het heel klein hier rechts neergezet, niets gemanipuleerd of zo, als je wilt mag je kijken door er op te klikken maar het hoeft niet, want hij is fout.

Vanmiddag, nieuws 5 uur, ik zat net de log te maken, het bericht dat Helaas Helaas BNN de verkeerde score-tabel gebruikt had. Gelukkig had ik gisteren wat aantekeningen gemaakt bij de televisie-uitslag. Daarom wist ik dat in in bij die score 43 van de 56 vragen goed had. Daarom kan ik nu in de juiste score-tabel lezen dat bij 43 goed een IQ hoort van 137.

Dus:

Gecorrigeerde score: 137

betekenis van de score klik hier

Deze score is in lijn met eerdere tests die ik gedaan heb. Het zit dus nog steeds goed allemaal, daarboven.

De uitslag van vorig jaar kan ik niet vinden heb ik toch de maxgeheugentrainer nodig? Zal wel een stuk slechter geweest zijn, ik weet het niet meer. Die van 2007 staat wel op de log, 21 januari 2007, ik was toen verkouden stond erbij smoesje natuurlijk, niets menselijks is mij vreemd. Een eerdere was dezelfde als deze.

Ik heb nog gegoogled met ‘IQ test 2009 uitslag’, dan vind je alleen maar een paar hoge uitslagen. Niemand die aangeeft dat hij maar een score had van 52, zoals Bonny StClaire ooit had als BNN’er op TV. Wel mensen die in een forum zeggen dat ze ‘niet zo goed scoorden maar er belde iemand op’ en dat soort smoesjes.

Voor mensen met een lagere score op IQ staat het er bij de uitslagen altijd wel bij dat IQ niet zo belangrijk is. Voor die mensen hebben ze de SQ of SI, het Sociale Intelligentie Quotiënt, uitgevonden. Als troostprijs (?).

Je leest ook de bezwaren, ‘Het ging zo snel / de tijd was te kort’ en ‘Bij het rekenen is het beredeneerd gokken’. Klopt. Maar ook dat is deel van het IQ.

Meer over de IQ test 2009 op de BNN-site hierboven en algemener op Wikipedia.


Wie de test nog wil maken, dat kan, op

http://www.bnn.nl/page/iqtest2009/

Ik hoor / lees graag de uitslagen.


Blij dat ik nog op tijd de gecorrigeerde uitslag had, de foute stond er maar heel eventjes – mooi voor schut, opscheppen en dan blijkt ie te hoog te zijn geweest…

Responses

  1. Pa,
    Ik heb hem ook ff gedaan, ik had IQ van 100 !
    Niet slecht he ?
    Pieter


Geef een reactie

Categorieën

