Gepost door: gijssterks | 4 februari 2009

Tekenen & Schilderen Seizoen 2008/2009 Les 17

Woensdag Tekenles. Vorige les, les 16 klik hier.

Vandaag ging het weer over perspectief. Vorige week hadden we een aantal dia’s gezien en een stuk theorie, uitgebreid zie vorige les.

Deze week de praktijk.

De opdracht was om een foto mee te brengen met perspectief, een gebouw bijvoorbeeld of een landschap, en dat na te tekenen.

Natekenen betekende in dit geval het natekenen door de kleinere afbeelding te voorzien van ruitjes en dan uit te vergroten op de tekening. Op schaal dus. Dit betekent wel een beetje hoofdrekenen.

Lastig als je niet geweldig bent in hoofdrekenen en ook rekentechniek en je hebt een tekening die op schaal 5:7 gemaakt moet worden. Dus 5 cm op de ene is 7 op de andere. ‘Mijn horizon staat op 3,6 cm op het plaatje, hoe hoog komt ie dan op de tekening’, gelukkig is mijn hoofdrekenen goed en kon ik het uitleggen ‘Delen door 5 en vermenigvuldigen met 7. Dus 3,6 gedeeld door 5 = 0,72. Maal 7 = 7 x 0,7 + 7 x 0,02 = 4,9 + 0,14 = 5,04 cm’.

Wie genoeg wist van perspectief of weinig uitleg nodig had kon een vrije opdracht doen. Gold dus ook voor mij. Ik had glazen meegebracht maar twijfelde van tevoren al. Ik had ook een paar foto’s om van na te tekenen.

Hier mijn tekening voor zo ver als ik gekomen was. Let wel: Niet zozeer ‘natekenen’ als ‘tekenen aan de hand van’, mijn schuur is bijvoorbeeld (nog) schever dan de foto..

Niet zo heel veel getekend. Dit omdat er tussendoor wat uitleg werd gegeven over perspectief problemen. Het verkleinen van objecten naar de horizon toe, en het perspectivisch midden zoeken. Plaatjes er bij maken.

Ik was sneller dan de meester het vertelde. ‘Ga jij maar een cylinder tekenen op deze manier maar dan in vogel-perspectief’ zei hij tegen mij. Mooi niet.

Samenvatting:

  • Een glazen blok tekenen: Alle lijnen lopen naar het linker cq rechter verdwijnpunt dat op de horizon ligt.
  • Perspectivisch midden van een vlak is de vertikale lijn door het snijpunt van de diagonaal van het vlak.
  • Perspectivisch volgende wordt bepaald door een lijn te tekenen van de onderkant van de eerste en door het midden van de volgende en de doorsnede met de lijn van de bovenkant naar het verdwijnpunt.

Hier de plaatjes – ze zijn uit de vrije hand, ik had niet in de gaten dat ze zo scheef waren als dat ik nu zie:

Voor de liefhebbers een huiswerkopdracht voor de komende week:

Teken een dobbelsteen in perspectief zo dat de 1, de 3 en de 5 te zien zijn.

Volgende week gaan we door met Perspectief.

Geef een reactie

Categorieën

