Gepost door: gijssterks | 18 maart 2009

Tekenen & Schilderen Seizoen 2008/2009 Les 22

Woensdag Tekenles. Vorige les, les 21 klik hier.

Twee weken geleden weken hadden we een prop papier nagetekend.

Vorige week waren we er mee doorgegaan in kleur. De eerste tekening hadden we gekopiëerd door houtskool-afdruk te maken en we waren begonnen met het werken met uitwerken in ‘beperkt kleurgebruik’, alleen 2 complementerende kleuren gebruiken, en wit natuurlijk. Ik had gekozen voor rood en groen.
Deze week gingen we de tekening verder uitwerken door te combineren met de twee kleuren waardoor grijstinten ontstaan.

Ik was niet de enige waarbij het ‘grijstintenverhaal’ niet helemaal goed was doorgedrongen vorige week. Ik had te weinig grijstinen, te veel rood en groen.

Zo was hij vorige week:

Dit is hij nu:

Het is nogal een verschil, het ligt niet (alleen) aan de foto, het is echt zo. Het verschil is ook veel groter dan dat ik zelf verwacht zou hebben.
Op deze manier heb ik, hebben we, toch weer wat geleerd over kleurgebruik. Kleuren over elkaar heen waardoor ze mengen en er grijstinten ontstaan, en ook nog wat met de kneedgum gewerkt.

Of ik het een leuke opdracht vond? Laat ik dit zeggen, ik zal niet makkelijk thuis voor de aardigheid een prop papier gaan natekenen en inkleuren.


Volgende week beginnen we aan de opdracht ‘Tekening van de Meerse Plas’. Schoondochter zit op fotografiecursus, ook bij Partis, de instelling voor cultuur en zo, ze hebben dezelfde opdracht maar dan als foto.
Ik heb mijn foto’s al gemaakt. Natuurlijk zijn er een paar die geen foto’s hebben, bijvoorbeeld omdat ze geen fototoestel hebben ja die zijn er nog. Ik heb beloofd dat ik in elk geval een paar extra foto’s zal meebrengen voor ze.

Intussen heb ik nog een schilderij in mijn kop zitten. Nog geen tijd gehad. Ik ben ook nogal druk met de monumentenroute, later meer daarover. Dat wordt mooi, ik heb een versie waar we het over eens zijn hoe hij zou kunnen worden. Vandaag ook een medecursist gevraagd er kritisch naar te kijken en hem te fietsen, Berlicum doet hij.

Geef een reactie

Categorieën

