Gepost door: gijssterks | 20 maart 2009

Foto’s Monumenten

Mooi weer vandaag. Dat moest ook want ik had afgesproken mee te gaan om foto’s te maken.

Ik ken iemand die heel veel weet van monumenten en oude boerderijen. Hij is ook gepensioneerd en geeft cursus voor monumenten-eigenaren over boerderijen. Onder andere over de historie van boerderijen. Over uitbreidingen door de eeuwen heen. Verstening van boerderijen waarbij naar gelang er geld is steeds meer delen van de boerderijen van bijvoorbeeld leem-met-wilgentenen van steen worden. Vergroting van boerderijen waarbij het dak al dan niet deels gelicht wordt. Aanbouwen.
Zijn volgende cursus is in Zuid-Oost Brabant.

Hij zoekt ook foto’s van voorbeelden. En hij had mij gevraagd of ik zin had met hem op stap te gaan.

We hadden afgesproken vandaag te gaan. Het klopte ook vandaag weer, ik zeg wel eens dat bij mij de file meestal in de andere richting staat, dat het me vaak meezit: het was erg mooi weer, ideaal voor zoiets. Het is het mooiste als het zonnig is. Je kunt het ook niet in de zomer doen want dan wordt veel verborgen achter groen. Vandaag was ideaal.

Half negen was hij hier, om zes uur waren we terug. Veel foto’s. Meer dan honderd. Vierhonderdachtentwintig om precies te zijn, inclusief dubbele en zo, en foto’s van waar we waren zoals soms een kladbriefje zoals rechts. Natuurlijk veel foto’s maken overal, teruggaan is ook zoiets. Veel details ook.

We hebben een flink stuk Zuid-Oost Brabant gehad.

Van Sint-Michielsgestel naar Nijnsel waar ik de eerste foto’s maakte naar Lieshout, Aarle-Rixtel, Beek en Donk, Gemert/de Mortel, Oploo, St Anthonis, Vortum-Mollem (onder Boxmeer) ik had er nooit van gehoord, ligt onder Boxmeer, zo kom je nog eens ergens, Groeningen (ook onder Boxmeer), en Beugen (boven Boxmeer).

De foto’s? Ik moet ze nog uitzoeken. Daarom hier even een kleine selectie. Klik op foto voor vergroting.

Boerderij Nijnsel / Mariahout Aardige gevels in Aarle-Rixtel Detail-foto van z.g. Muizentanden onder de dakgoot-rand Boerderij bij Aarle-Rixtel Hoekboerderij Gemert / De Mortel Boerderij Oploo Schuurtje / varkenshok achter boerderij Vortum-Mollem


De koffie – dat viel nog niet mee, rond tien uur in Aarle-Rixtel. Uiteindelijk was er een bakker die ook koffie en gebak had dat je ter plekke kon nuttigen.
Natuurlijk, gezellige oude bakkerswinkel, lekker brood mooi uitgestald, ik had mijn fototoestel bij: Even foto maken. Zegt mijn maat ineens ‘Ja, wij zijn bezig foto’s te maken van monumenten’. Dat moet je niet zeggen als er net foto’s gemaakt worden van de aardige winkelmeisjes … ze kleurden ervan. ‘Moeten wij er dan op? Ik zal even de bakker zelf halen’. Jammer, die wilde niet…

Geef een reactie

Categorieën

