Gepost door: gijssterks | 4 april 2009

Een juweeltje van een monument in Gemonde

Toevoeging 6-2-2012:

Zie ook vervolg op dit bericht over de brand in de nacht van 2 op 3 februari 2012 op deze link.



Gisteren, 3 april 2009, was het mooi weer. ’s Morgens had ik zo hard gewerkt bij onze schoondochter dat ik ’s middags tijd had voor iets anders. Rondje fietsen, eindelijk weer eens zonder jas. Bijna korte-broekenweer.

Ik had nog aanpassingen gedaan op de monumentenroutes en wilde nog controleren hoe het zat met de afstanden. Het hoeft niet precies te zijn, maar wel ongeveer goed.
Mijn lief ging mee, gezellig.

Ik had het vaker meegemaakt, een toevallige ontmoeting met een enthousiaste eigenaar van een monument. Nu was mijn lief erbij, kon ze het ook eens ervaren.

Dit monument ligt enerzijds het verste buiten een route, anderzijds is het een echt juweeltje, een soort verborgen schat op een plaats waar je normaal niet komt. Ik vind het tenminste heel bijzonder: Het keuterboerderijtje / daglonershuisje uit 1850 dat verbouwd is in +/- 1999 met behoud van de waarde.
Hieronder gezien vanaf de achterzijde, onze fietsen staan bij de bomen bij het hek langs de weg. Ja, we mochten er even kijken, we hebben zelfs een rondleiding gehad.

Hier rechts nog een foto die ik eerder al maakte van de achterkant van het huisje, de lage kant, precies de andere kant van het huisje dan waar ik nu stond.

De eigenaar was er ook. We raakten aan de praat. Ik vertelde dat ik bezig was met de fietsroute en dat ik eerder al foto’s gemaakt had voor de diashow bij de opening van het gemeentehuis. Dat ik dit monument het zo mooi vond dat ik het mijn lief wilde laten zien, omdat het zo uniek is.
Hij vertelde hoe hij het in handen gekregen had. Hoe iemand anders in eerste instantie de bouwval die het toen was gekocht had om er een bungalow neer te zetten en dat de monumentencommissie op het nippertje had kunnen voorkomen dat het opgeruimd werd. Dat het vlug eerst gemeentelijk monument werd gemaakt zodat het behouden kon blijven en later rijksmonument. Hoe hij het verbouwd had, beter gezegd bewoonbaar had gemaakt, met zijn vrouw, zoveel mogelijk eigenhands.
Toen mijn lief vroeg hoe ze dat binnen gedaan had zei hij meteen ‘Kom maar eens kijken’. Ik mocht foto’s maken.

Vroeger schijnt de woning, het woongedeelte, nog kleiner geweest te zijn. Het achterste deel, op de foto bij de achterste deur en de dubbele deuren, schijnt stal te zijn geweest. Het deel tot de schoorsteen. Nu is dat woonkamer.

Helaas is de historie van het pand verloren geraakt toen het archief van de gemeente Schijndel waar het toen onder viel in 1944 verloren is geraakt bij de oorlogshandelingen daar, Schijndel was zwaar getroffen.

Ik vind het altijd zo mooi, een eigenaar zo enthousiast is, die zo trots is op wat hij behouden heeft.

Meer info en waarom het monument is staat op de site van de gemeente klik hier. Ook leuk: De foto’s daar zijn door mij gemaakt.


Er zijn ook eigenaren van monumenten die er niet van houden dat mensen te dichtbij komen. En toch is ook dat goed als ze het monument maar monument laten blijven, het behouden.



Toevoeging 6-2-2012:

Zie ook vervolg op dit bericht over de brand in de nacht van 2 op 3 februari 2012 op deze link.

Geef een reactie

Categorieën

