Gepost door: gijssterks | 17 april 2009

De Polder & De Stad

Ik schreef al eerder dat ik bezig was om thuis een versie van de Meerse Plas te maken, ‘Meerse Plas en Stad bij Nacht’. Eigenlijk vind ik de titel ‘De Polder & De Stad’ mooier.

Rechts het resultaat zoals ik al liet zien.

Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest om het af te maken.

Mijn inspiratie was enerzijds het gebied zelf. Deels ook dat wat ik er in mijn geheugen van is opgeslagen, het beeld van de stad is deels het beeld van mijn jeugd, de stad achter de polder. Het provinciehuis en de rondweg ervoor zijn van eind jaren ’60 van de vorige eeuw, voor mij eind middelbare schooltijd. De rondweg is opgegraven uit de Meerse Plas, in de volksmond ook wel Dungens Gat.

De foto’s die mij inspireerden waren deze:

   

Kenmerkend voor het gebied vind ik de natuur in combinatie met de nabijheid van de stad. Rondweg en Provinciehuis op de achtergrond.

Dit schilderij is in Acryl.

Ik heb er bij de foto een frame omheen gezet, komt hij beter uit.
Als het schilderij goed droog is gaat er nog een vernislaag overheen. Mijn ervaring is dat het daarmee ook ‘opgehaald’ wordt, frisser van kleur wordt, intenser van kleur.

Ter vergelijking hier de tekening in krijt die ik maakte op de tekencursus:

Ik heb voor het schilderij thuis bewust gekozen voor een vierkant doek, 60×60 cm. Geeft iets extra’s aan de sfeer. Vind ik. Oordeel zelf, met de twee verschillende werken.

Met excuses: In het echt zijn ze (nog) beter dan op de foto.

Geef een reactie

Categorieën

