Gepost door: gijssterks | 3 juni 2009

Zomercursus Tekenen – 2

Vandaag hadden we de tweede van vijf zomer-tekenlessen. Vorige les klik hier.

Vandaag zaten we in Gemonde centrum.

Eerst koffie bij de Schuif. En de opdracht.

Opdracht van vandaag was:

Maak 4 schetsjes.

  1. Alleen kleuren Rood Geel Blauw gebruiken om een schets te maken in verzadigde kleuren (mengingen van R/G/B).
  2. Idem, ander detail. ‘Draai je stoel een stukje en kies ander onderwerp’.
  3. Tonaal in één kleur, zwart/wit maar wie bv sepia heeft kan die gebruiken. Gebruik maken van arceringen in allerlei richtingen.
  4. Idem 3, zwart/wit met verschillende grijswaarden.

Ik ging met een collega-tekenares in de kiosk zitten om Doprsstraat 24 te tekenen voor opdracht 1, alleen RGB potloden gebruiken. Ik ken het huis als monument.

Hier het resultaat, een foto en mijn tekening:

x

x

x

x

Pas nu thuis zie ik dat het aantal ramen niet klopt, maar het gaat niet om dat soort details. Artiesten-vrijheid, als je het precies wilt hebben moet je een foto maken. Het ging om kleur-mengingen en effecten ervan, maar eigenlijk, eerlijk gezegd, ik vind mijn schets helemaal niet mooi.

Het was koud, we zaten zogezegd ‘lelijk in de wind’. We zijn ergens anders gaan zitten. Stukje dichter bij de kerk, bij het kerkhof.

Voor opdracht 3 heb ik een detail van het hek genomen. Ook hier foto en tekening. Ik zat iets dichter bij het hek dan de plek waar ik de foto gemaakt heb zie ik achteraf, vandaar de iets andere hoek van de krullen.

Deze vind ik wel leuk. Eigenlijk vraagt deze erom om in kleur gemaakt te worden. Wie weet, als ik nog eens tijd heb…

De tijd was te kort om 4 opdrachten te doen. De tijd gaat snel als je zo bezig bent.

x

x

Verder plannen waren:

  • Berlicum (10 juni)
  • Gestel bij de Ruwenberg (17 juni)
  • Gestel Halder / Haanwijk (24 juni).

De volgende twee woensdagen gelden als uitwijk ingeval er iets uitvalt wegens regen.

Volgende week naar de Ruwenberg en niet naar Berlicum zoals gepland was, de oorspronkelijk gekozen locatie valt af omdat er geen toilet / koffie in de buurt is, een betere locatie in Berlicum wordt nog gezocht.

Niet vergeten: Gekleurd tekenpapier meenemen!!

Geef een reactie

Categorieën

