Gepost door: gijssterks | 14 juni 2009

Schilderij Toscane

Wat doe je als het regent? Zo hard dat de hond niet eens uit zijn buitenhok wil komen?

Gisteravond een flinke ronde gemaakt. Tegen acht uur terug. Gisteravond wilde ze niet meer naar buiten. Om goed negen uur vanmorgen wilde ze er niet uit, ‘Alleen als je me komt halen’, zo keek ze. Het regende hard, ik heb ze laten liggen. Om twaalf uur vanmiddag was ze eindelijk bereid uit het hok te komen toen ze geroepen werd.

Nogmaals: Wat doe je als het regent? Dan heb je een mooie gelegenheid om te schilderen.

Ik had in de planning dat ik de laatste tekening van de Toscane vakantie, zie rechts, zou schilderen in het groot. Afgelopen week had ik al een doek klaargezet en de basis-tekening gemaakt op het doek. Een groot doek, 120×80 cm.

Toen ik het afgelopen woensdag op de zomercursus zei reageerde iemand met ‘Zo groot!’. Ja, zo groot. Ik ben voor groot. De cursusleider in Toscane adviseerde me al om te schilderen op minimaal 60×80 cm, vond hij bij me passen. Ik ben niet iemand van de vierkante centimeter, het priegelen ligt me niet. Als je een schilderij in het groot maakt hoef je niet te priegelen.

Vandaag een tijd er aan gewerkt. In mijn atelier, het tuinhuis. De tekening en bijbehorende foto in de buurt, maar niet natekenen. Zoals onze tekenleraar in Toscane had gezegd ‘Het gaat er niet om om de details na te tekenen, het gaat om het gevoel van Toscane in het schilderij vast te leggen’. Natuurlijk heeft hij gelijk. Om de details vast te leggen heb je een fototoestel.

Zover ben ik:

Mijn meest belangrijke criticus, mijn lief, was al onder de indruk, terwijl er nog een boel details in moeten.

Ze voorspellen voor morgen weer regen in het zuiden van het land. Mooi!


De regen is opgehouden en het wordt mooi weer vanavond. Zeggen de ballonvaarders. Onze Ballontocht van vanavond gaat door. 8 Uur Pettelaarse Schans Den Bosch.

Responses

  1. nou veel plezier daar hoog in de lucht. fototoestel waarschijnlijk mee,dus de foto’s zien we. Genieten van de Hollandse weilanden.
    En Gijss, ik weet het, heb je boek gelezen, geeft me hoop. Maar soms is het nog verdomd moeilijk.
    knuffel


Geef een reactie

Categorieën

