Gepost door: gijssterks | 12 juli 2009

iDEAL betaling – Rabobank – Fout 999


Ik schrijf hier over een zeer specifiek probleem dat opgelost is door de banken.

Krijg je fout 999 normaal omdat  een verbinding tussen jouw apparaat (PC, smartphone, iPad app, …) en de bankcomputer niet werkt omdat de bankcomputer je niet kan ontvangen. Dit komt niet door jouw apparaat, dat doet het want je werkt er op.

De bankcomputer kan je niet ontvangen omdat:

  1. er een storing is bij de bank op de lokale computer 
  2. er een storing is op de centrale computer
  3. er een probleem is ontstaan door een zeer groot aantal aanvragen, met name omdat hackers een aanval uitvoeren op de bank.

In alle gevallen is er maar een remedie: Wachten en later opnieuw proberen.  Raadpleeg eventueel de website van je bank.

Pas als jij het probleem blijft houden, ook na meermalen proberen, en een iemand anders bij dezelfde bank wel kan werken dan mag je gaan denken dat het aan je apparaat ligt.

Geduld is een schone zaak, helaas is geduld een zeldzaam goed.


 

Ik schreef, in de weblog van 30 juni jl over computerproblemen:

Techniek moet werken. Punt uit. Internet Explorer beschouw ik ook als deel van de techniek, net als een besturingssysteem zoals Windows.

Met programmatuur heb ik minder problemen, met mijn achtergrond als programmeer-achtergrond heb ik dan nog zoiets van ‘Hoe doorgrond ik de gedachte binnen het programma’. Anderen hebben daar minder geduld mee, ik heb er ervaring mee, ik heb lang gebruikers ondersteund die soms tegen fouten aanliepen in programma’s die ik ontworpen had.

Ik kreeg afgelopen week weer een computerprobleem. Een probleem met iDEAL-betalingen.

Bij het betalen met iDEAL met de Rabobank kreeg ik een foutmelding Algemene Systeemfout 999:

Als deze melding verschijnt kan het zijn dat het betalingsverkeer plat ligt. Gebeurt zelden, maar nooit lang, en dit bleef maar komen.

  • Natuurlijk als eerste geGoogled. Niets gevonden.
  • De Rabobank Helpdesk gebeld, 0900 0905. De jongeman aan de andere kant deed zijn best. Ja, ik werk met Vista. En IE8, Internet Explorer 8. Ik ben onlangs overgegaan naar IE8, ik doe alle updates, ik werk met de meest recente versies, het kan er best te maken hebben. Nog een paar standaard vragen. ‘Nee dat was het niet’. Hij wist het ook niet meer. ‘Ik zal even de specialisten raadplegen’ ‘Bedankt voor het wachten, hebt U…’, zo ging het een paar keer op en neer. Uiteindelijk had hij een ‘oplossing’, ‘U kunt het beste Firefox installeren en het dan nog eens proberen’.

Dat vind ik geen oplossing, dat is omzeilen.

  • Volgende: Medion Helpdesk gebeld.
    Weer soortgelijk. Uiteindelijk had die als ‘oplossing’: ‘U kunt misschien beter op een andere manier betalen’.

Ja, dat kon ik ook zelf bedenken, dat hadden we intussen al lang gedaan. Maar ik wilde een oplossing voor het probleem.

Ik snapte niet hoe het kon dat ik als enige in de wereld zo een probleem heb, maar ja, het kan.
Hoewel…
Vrijdagavond vertel ik het probleem op een feestje. Zit er iemand bij die zegt ‘Ja dat had ik ook, ik heb toen maar via de Postbank betaald en dat ging wel’. Dus ik was / ben helemaal niet de enige! Op het feestje was ook een deskundige, een IT-er die met betalingen werkte, hij kende het probleem en dus de oplossing ook niet.

Het moest dus een probleem zijn met instellingen. Programmatuur dus eigenlijk. En daar ben ik juist heel erg vasthoudend. Ik heb geleerd: Elk probleem heeft een oplossing. Mijn ‘gevecht tegen het programma’ begon. De uitdaging. Ik ging hem aan.

Ik heb veel uitgeprobeerd en proberen te beredeneren. Ik kwam er achter dat ik wel kon kiezen voor AMRO-bank, dus het had te maken met de Rabobank zelf. Op een of andere manier werd de verbinding van iDeal met de Rabobank tegengehouden.

Het mooie: IK HEB HET GEVONDEN!

Ooit heel lang geleden heb ik bij een probleem met Internetbankieren een Vertrouwde Website moeten toevoegen. Je vindt die bij Internet Explorer onder het tabje Extra dan onderaan Internetopties / Beveiliging. Daar stond onder de Vertrouwde Websites https: // *.rabobank.nl – toen ik weggehaald had toen deed hij het weer.

Dus Oplossing: Weghalen van website Rabobank.nl bij Vertrouwde Websites.

Je moet dan wel even (25 minuten?) wachten voordat je de betaling opnieuw kunt doen, beveiliging, iDeal denkt dan dat nog bezig bent de digipas te zoeken en je bankpasje.

Ik het het nog uitgeprobeerd, het is te reproduceren. Dus https etc er weer in gezet en hij deed het weer niet, weer eruitgehaald en hij deed het weer.

Je snapt dat ik aardig tevreden over mezelf was.


Typisch een geval van dubbele beveiliging die zich tegen zichzelf keert. De hond die in zijn eigen staart bijt, zoiets. Programmeerfout in IE8.

Ik zal de oplossing doorgeven aan de RABOBANK en aan MEDION.

Eigenlijk zou ik ze ook een rekening moeten sturen voor het oplossen van het probleem.

Ook mensen die deze oplossing vinden door bij het googlen deze website te vinden mogen me er voor betalen, rekeningnummer via Mailformulier links boven op deze site.

Advertenties

Responses

  1. Hoi Gijs,
    Wat is er mis met FIREFOX? Iedereen weet toch dat IE zijn bestaansrecht alleen ontleent aan het ingebakken zijn in windoos? Verder is het een baggerbrowser met allerlei haken en ogen. Maar ja, de gemiddelde gebruiker ontkomt er niet aan. Firefox is sneller, heeft minder beveiligingsproblemen, neemt minder ruimte in, gebruikt minder geheugen en komt bovendien in allerhande leuke verpakkingen. Heel dat windoos deugt toch ook niet. Ik heb wel eens op Rotterdam Airport gestaan toen alle informatieschermen plots op een blue screen of death sprongen. En dan te bedenken dat de ‘laptops’die ze voor je ICD gebruiken ook op windoos draaien. Dat vond ik nou nooit een pretig gevoel!

  2. Ik heb eenzelfde probleem nu bij Rabo en sinds kort zijn er meerdere mensen met hetzelfde probleem. Nadeel ik dat ik het op elke computer krijg, dus je oplossing werkt helaas niet. (en nee de site van rabo staat niet tussen mijn vertrouwde websites.. ) en met mijn andere rabo pas kan ik wel betalen. Rabo is erg hard bezig met een oplossing (zijn nu bijna 1,5 maand verder.. :s) en weet niet hoelang het gaat duren..
    Ben benieuwd wat dit nu weer veroorzaakt..

  3. Ik heb hetzelfde probleem met Firefox, dus ook dat is niet de oplossing.

  4. Ik heb hetzelfde probleem maar heb geen Firefox. En nu?

  5. Misschien batterijniveau laag van de randomreader??

    Toevoeging weblogbeheerder: Niet waarschijnlijk: vandaag 2-2-2012 is deze blog al 200x gegoogled met deze melding, normaal 0-2x. De readers raken niet allemaal in een keer leeg.

    • anita, dit meen je niet he XD die random reader zorgt alleen voor een (random) signeercode die overeenkomt met de code die je ingeeft.

  6. Mooi verhaal en vooral de reacties van de ‘helpdesks’ zijn herkenbaar: ze zijn van goede wil, maar kunnen niet echt iets anders doen dan doorverbinden.

    Ik werk met een iPhone en een iPad. Dus niet met Explorer. En ik krijg al drie dagen systeemfout 999 van de RABO bank als melding. Ik geloof dat ik
    Toch maar met ING ga betalen …,

    Met vriendelijke groet,

    Jan


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: