Gepost door: gijssterks | 21 juli 2009

Tai Chi – Tao bewegingen

Begin deze maand was de laatste les van Tai Chi van dit seizoen. De voorlaatste les had de leraar een aantal Tao-bewegingen geoefend met ons en in de laatste les was er iemand die er nog eens naar vroeg en ze opschreef.
Ik had goed geluisterd en goed onthouden, denk ik, want ik kon ze de volgende dag nog opschrijven nadat ik ze op Internet niet had kunnen vinden. Tekeningen erbij gemaakt, voor mezelf. Als iemand correcties of aanvullingen heeft: Graag.

Als je Googled met ‘Tao bewegingen’ in allerlei variaties vind je niet de bewegingen zelf, wel alleen allerlei vormen van Tai Chi-cursussen in het dorpshuis en zo.
Blijkbaar zijn mensen die les geven bang dat mogelijke cursisten de internet-oefeningen doen in plaats van naar de les te gaan. Ik denk dat juist het geven van de informatie de drempel om naar een cursus te gaan verkleint. Tenslotte heeft voor veel mensen Tai’Chi iets zweverigs, ik heb het zelf ervaren, als ik op het werk zei dat ik Tai’Chi deed was ik soms verplicht een demo te geven, anders geloofden collega’s ze het niet, ‘Jij? Zo een rationeel iemand? Tai Chi???’..

Als ik iets niet vind op internet mag ik het er graag op zetten, bij deze dus.

De oefeningen stimuleren de meridianen. Meridianen zijn de wegen waarlangs de energie, de Chi, naar de organen wordt getransporteerd. Zeg maar de zenuwbanen en de aders. De oefeningen zijn gericht op het stimuleren van organen of verminderen van overlast. En iedereen ze kan doen, ze zijn niet moeilijk en vragen geen speciale houdingen.

Enkele belangrijke oefeningen geef ik hieronder.

Let op: Ik ben geen medicus of fysiotherapeut en dit is geen gezondheidsadvies.


Nieren en de Blaas.

Zitten, voetzolen tegen elkaar.
7 x bewegen met de handen vanaf de knie via binnenkant been naar de lies en via de buitenkant terug.


Lever, Gal en Maag.

Staand of zittend.
7x handen bewegen in een driehoek vanaf de rechterzij naar binnen, stevig duwend met de muis van de hand en dan via middenrif naar boven en schuin terug naar de rechterzij.


Milt, Maag en Alvleesklier.

Staand of zittend.
7x handen bewegen in een driehoek vanaf de linkerzij naar binnen, stevig duwend met de muis van de hand en dan via middenrif naar boven en schuin terug naar de linkerzij.


Ademhaling.

Staan of zittend, met het hoofd en schouders los naar beneden.
12 x  diep inademen waarbij het hoofd omhoog iets achterover gaat en de schouders omhoog komen, dan krachtig uitademen en weer terugzakken.


Kniegewricht, Doorbloeding kuiten en voeten, helpt ook tegen koude voeten.

In kleermakerszit (maar op een stoel mag ook).
49x met de handen in cirkels bewegen over de knie van binnen naar buiten.


Pijnlijke onderrug.

Staand of desnoods zittend met rug recht.
Handen snel wrijven met de binnenkant tegen elkaar zodat ze warm worden. Op de onderrug leggen en warmte voelen. Daarna met de handen over de onderrug draaien / wrijven / masseren. Handen omkeren en vuist maken met de duim tussen de vingers en slaan / klopbewegingen maken over de onderrug.


Die van de koude voeten bijvoorbeeld helpt in elk geval echt, tenminste bij mij, zo heb ik ervaren.

Responses

  1. milt, maag, alvleesklier. waar staat rechterzij moet dan linkerzij zijn of niet?
    Reactie GijsS: Gecorrigeerd! Bedankt!


Geef een reactie

Categorieën

