Gepost door: gijssterks | 22 juli 2009

De WC liep door

… ik begin gewoon opnieuw met die log die ik maandag had willen maken…

Weer een probleem opgelost. De WC liep door. Beetje water doorsijpelend. Nog niet zo lang, nog maar een paar verjaardagen lang. Vrienden die op me mopperden ‘Heb je dat nou nog niet gemaakt?’
Ik had rubber ringen vervangen, binnenwerk verbogen, ontkalkt, niets hielp. Mijn lief was er min of meer aan gewend en ik had eigenlijk intussen ook zoiets van ‘So what, dat beetje…’.

Mijn lief wilde intussen wel dat er iets aan gedaan werd. Nieuwe reservoir, of nieuwe WC of zo. Ze was dan ook blij verrast toen ik iemand gevraagd had om de WC te doen, helemaal, zo’n hangtoilet en nieuw betegelen.

Nee, ik doe het niet zelf. Daar begin ik niet aan.Het sloopwerk is lastig als je niet met een boorhamer mag werken en met hamer en beitel is het geen doen vanwege de RSI. Loodgieterswerk is vakwerk. En tegelen helemaal, vind ik, ik wil niet de rest van mijn leven horen dat er een tegel scheef zit tegen een tegel kijken die net een beetje scheef zit.

Afgelopen week is er aan begonnen.

Donderdag is het probleem van het lekken, het doorlopen, opgelost. De WC werd afgesloten en gesloopt, de fontein van de muur geslagen en alle tegels werden er uit gesloopt.

Ook donderdag hebben we nieuwe tegels uitgezocht en meteen besteld. Beetje gewaagd misschien, niet zomaar wit-met-beige. Wacht maar eens af!

Vrijdag werd de nieuwe WC geplaatst, dat wil zeggen: het deel dat straks verdwijnt achter de tegels. En een paar leidingen verlegd die nu boven het verhoogd plafond zaten, dat komt iets hoger dan het nu was.

Maandagmorgen kwam de stucadoor.

Ik had iets niet goed begrepen, ik dacht dat eerst de WC afgetimmerd zou worden. Ik had dus de muur nog niet bewerkt met het voorstrijkmiddel, ik zou dat doen zodat er niet iemand speciaal voor zou moeten komen.  Bovendien zat het oude stucwerk te los om er overheen te stucen, dus dat moest er eerst af. ‘Dan is het maar goed ook dat ik dat niet voorgestreken heb’ zei ik. ‘Jij lult je er weer mooi uit!’ lachte de stucadoor.
Zo stond ik op de vroege maandagmorgen al wat ik kon te werken met het plamuurmes om dat stucwerk er af te krijgen. Klotewerk Rotwerk. Ik weet nu weer waarom ik met een ooit-heel-veel-last-van-RSI-arm zoiets eigenlijk niet moet doen.

Maandagmiddag kwam de stucadoor terug. Om een uur of zes was het voor mekaar.

Het moet snel drogen, donderdagavond betegelen als het goed is. Ik had er een ventilator op gezet, op advies van de stucadoor.

Vandaag is de WC weggetimmerd, het doorspoelgedeelte althans.
Als ik het zelf had moeten doen was ik daar alleen al een groot deel van de dag mee bezig geweest. Uitmeten en zagen en zo. Nu was het in anderhalf uur klaar. Professioneel gedaan, professioneel gereedschap, een kijk op wat je moet doen.

Omdat het stucwerk niet snel genoeg droogde en de tegelzetter morgen komt heb ik er, op advies, een straal-lamp op gezet. Lekker warm met dit koude weer …


Zondag moet het klaar zijn, of in elk geval te gebruiken. Zondag vier ik mijn verjaardag die de 28e juli is, je wilt toch niet dat iedereen naar boven moet naar de badkamer om naar de WC te gaan?


Doet me denken aan die directeur bij ons die er aan tafel kwam zitten in de kantine.

Vraagt hij onder het eten: ‘Hebben jullie dat ook? Hebben jullie daar ook zo’n hekel aan? Mensen die op bezoek komen en dan naar de WC gaan en daar eens goed gaan zitten stinken.’
Ja, dat kennen de meesten wel.
‘Nou, wij hebben er een oplossing voor’.
En hij vertelde hoe ze een slot op de WC gemaakt hadden, hij en zijn vrouw en de kinderen elk een sleutel. ‘Niet dat die deur altijd op slot is, nee, alleen als er bezoek is. Soms doe ik het zelf of anders is een knikje naar mijn vrouw of een van de kinderen genoeg, dan gaat er iemand stiekem naar de gang en draait die de WC-deur op slot.’

Natuurlijk vraagt er wel iemand wat ze doen als iemand naar de WC wil. ‘Dan zeggen we dat hij buiten gebruik is’. Even stil. ‘Maar tegenwoordig hoeft die deur zelden meer op slot.’
Mensen kunnen het bijna niet geloven en gaan aarzelend over op een ander onderwerp.

Vraagt die directeur even later: ‘Hebben jullie dat ook? Wij krijgen de laatste tijd zo weinig bezoek. Gaan de mensen tegenwoordig nooit meer ergens op visite?’.

Responses

  1. Pfft, net of het zo lekker is als je dat moet doen bij iemand anders. Maar als je moet, dan moet je. Ik heb hele gevoelige ingewanden en weet niet altijd waar ik wel of niet tegen kan. Maar als iemand bij mij gaat, vind ik dat ook geen probleem, hoor. Scheutje chloor erin, beetje lavendel en hups: klaar voor de volgende. Wel mooi geworden met die tegeltjes. Ik ben weer helemaal op de hoogte. Trouwens: nog van harte gefeliciteerd en nog vele jaren. Moet lukken met je inwendige beschermengeltje, he? Groetjes uit Brielle, waar alles heel goed gaat.

  2. Ooh dat probleem heb ik ook een keer gehad met dat voorstrijken. Ik was het glad vergeten! Toch altijd een beetje gênant omdat het die stucadoor meer werk kost! Had gelukkig wel een fijne stucadoor, gevonden via: http://www.stucadoor-weetjes.nl/artikelen/stucadoor/stucadoor-gezocht.html 🙂

  3. Grappig: Sluikreclame …


Geef een reactie

Categorieën

