Gepost door: gijssterks | 9 september 2009

Acht Zalighedenroute

Vandaag hebben we, mijn lief en ik, de Acht Zalighedenroute gefietst, een stuk waar we nog nooit geweest waren. Omgeving Eersel / Bergeijk.

R. uit E. de E. is van Eersel had ooit gereageerd met ‘Bij ons kun je ook mooi fietsen’. Ik moet zeggen: ze had gelijk.

Jammer dat ze niet thuis was, halen we vrijdag in, ze krijgt een uitgebreid verslag.

Als ik nu achteraf de routebeschrijving van de ANWB, Route 85, lees dan vind ik die wel erg negatief.
Ze schreven:

‘Het startpunt Eersel en Bergeijk zijn de sfeervolste plaatsen langs de route. Ze liggen strategisch langs minder opwindende plaatsjes: Riethoven, Broekhoven, Westerhoven; je rijdt er beslist niet voor om. Hooguit…’
Verderop ‘Na de varkensluchten … is het extra lekker de geur van hout en hars op te snuiven…’, dat soort sfeerbeelden.

Ik kan dat zeker niet beamen.

Een mooie route. Klik op de kaart boven om hem precies te zien. Niet alleen mooi, ook goed bewegwijzerd. Het gebied is er ingesteld op fietsers. Veel mooie goede fietspaden, fietscafé’s, genoeg horeca zonder dat er op elke hoek iets staat. Heel anders dan bijvoorbeeld de route rond Loosdrecht waar je goed moest opletten geen routebordjes te missen.

Niet alleen mooi, zelfs voor herhaling vatbaar, andere knooppunten, zelfde gebied.

Wat me opgevallen is?

  • De gebouwen, de boerderijen. Beetje deformatie van me sinds ik geleerd heb te kijken naar monumenten en speciaal boerderijen. Vooral in Eersel. Laat ik het zo zeggen: het effect van een liberaal bouwbeleid is er duidelijk zichtbaar. Zoals verbouwde boerderijen die in één soort oud-gemaakte stenen zijn opgebouwd, flinke dakkapelen erop, voordeur in een diepe nis, dat soort dingen. Dat gezegd hebbende: op de route hebben we ook wel een paar mooie exemplaren gezien.
    Altijd mooi vind ik zo’n oude schuur zoals deze, met varkenshokken bij een winkel annex boerderij, ver uit de vorige eeuw. Duidelijk de beste manier om te conserveren: Niets aan doen.

  • De bossen, de natuur. Veel meer dan ik verwacht had. Mooie bossen maar ook eenzijdige bossen met alleen naaldhout van gelijke grootte. Hei, het leek wel een stuk Kampina, maar dan zonder heidehaantjes.
    De afwisseling ook, grote stukken bos, rustige kleine dorpjes en gehuchtjes, het boerenland.
  • De coniferenteelt, grote veeboeren, op verschillende plaatsen de wijdsheid van het boerenland, hier samen op de foto gebracht.

  • De gezellige markt van Eersel waar we nog wat gegeten hebben toen we terug waren. Veel horeca daar, had ik niet verwacht.

  • Wat me het meest opviel, het zal het oude restje boerenbloed wel zijn, de maïs, wat stond die er op veel plaatsen slecht bij.


Het weer? We waren vroeg van huis gegaan, goed tien uur zaten we op de fiets. De zon scheen met hinder van wat dunne bewolking, werd eerst weer wat minder, daarna weer meer. 48 Kilometer later was het twee uur geweest en helemaal bewolkt. Na gegeten te hebben, zo tegen drie uur zaten we weer in de auto. Bewolkt maar droog.
We waren Eersel net uit op weg naar huis en het begon – drup – drup – drup – spetter – spetter. Regen. Zoals ik wel eens zeg: Bij mij staat de file meestal aan de andere kant van de weg.


Ook leuk: Deze geboorte-aankondiging. Maar dat kan persoonlijk zijn. Klik voor vergroting.

Responses

  1. Hoi, volgend jaar deze tocht? Ik houd me aanbevolen!!
    Liefs Geerdien.

  2. Zal ik zorgen dat ik thuis ben!


Geef een reactie

Categorieën

