Gepost door: gijssterks | 6 oktober 2009

Hendrik Verhees – Boxtel 1744-1813

Gisteravond naar een lezing geweest van de Heemkundekring ‘De Heerlijkheid Herlaar‘.

Ik was vroeg, de eerste ongeveer, ik werd meteen welkom geheten door de voorzitter. Hij kende me niet van naam, ik hem wel en toen ik mijn naam zei wist hij weer wie ik was ben. Hij wist ook dat ik ‘een interessante lezing gegeven had’ vorige week in Den Dungen.

‘Dus je bent vreemd geweest’ concludeerde hij. En weer legde ik uit dat ik stam van een witte vlek in Heemkundeland. Den Dungen gaat tot de dijk bij ons thuis tegenover de weg, Gestel is geconcentreerd op het bezit van de Heerlijkheid Herlaar en op het dorp zelf, en Den Bosch beperkt zich tot het Bossche Broek. Ik kan eigenlijk gewoon een eigen heemkundekringetje beginnen.

Meteen de vraag gekregen of ik de lezing ook voor Gestel wil geven. Natuurlijk, het was zo lekker gegaan in Den Dungen.

Ik zei dat iemand van het bestuur bij de lezing was en dat die het zou aankaarten. Met een lach zei hij ‘Ik ben de voorzitter, dat kan ik zelf wel beslissen’.

Wel even wachten tot ik hele mooie kaarten heb, net als die van Den Dungen. Soort gebruik en Klasse per perceel bijvoorbeeld. Voorjaar, zoiets.

Ik had al eerder de redacteur van het blad beloofd wat te schrijven voor het blad. Bijvoorbeeld over ‘1832’ en het Kadaster. Ik kan voorlopig vooruit.


De lezing was over Hendrik Verhees, een beroemde Boxtelnaar (Boxtelaar?)

Het onderwerp was interessant. De informatie veel, te veel. De lezing duurde met onderbreking van de pauze van 8 uur tot bijna half elf. In die tijd heeft hij ongeveer 5 uur informatie gegeven. Ik zeg al, te veel. Zoveel dat ik veel alweer vergeten ben. Bovendien bestond een deel uit het razendsnel oplezen van wat op de dia’s stond. En dat er een paar dia’s tussenzitten met details van bijvoorbeeld Tilburg, Dongen en de Kilsdonkse Molen vond ik overbodig, hij gebruikte ze volgens mij vooral om te vertellen dat hij daar onlangs ook lezingen gegeven had en bij de restauratie van de molen betrokken was. Ook veel details over Boxtel met herkenninspunten, je weet wel, waar hij woonde en waar de neef van zijn vrouw een herberg had en zo, de precieze plaats waar ooit zijn graf gelegen moet hebben – tsja, leuk als je Boxtel een beetje kent…

Overigens kwam ook nu weer ‘de bezetting door Napoleon’ aan bod. Flauwekul, voor ons katholieke Brabanders was dat een bevrijding van het juk van de Nederduits Gereformeerden.

Hendrik Verhees had er ook last van gehad. Hij had een bestuursfunctie waar hij uitgezet werd omdat iemand naar de rechter gegaan was. Hendrik was katholiek, de ander protestants en de wet zei dat er alleen een anders-gelovige benoemd mag worden als er geen Nederduits Gereformeerde beschikbaar was. Die ander pikte dus de plaats in.

Naderhand, toen Napoleon ons bevrijd had, kwam hij een tijdje in de Staten Generaal. ‘Helemaal democratisch was dat niet’ zei de man die de lezing gaf ‘want de Orangisten waren er niet in vertegenwoordigd’.  Ik bedoel maar. Honderdvijftig jaar alles voor het zeggen hebben en een ander niets gunnen, en dan gaan we nu praten over democratisch zijn…

Na de lezing ook nog even iemand gesproken die over de monumenten fietsroute gaat. Het was laat geworden.


Alles weten over Hendrik Verhees? Zie ‘zijn’ website

www.hendrikverheesboxtel.nl

Geef een reactie

Categorieën

