Gepost door: gijssterks | 19 december 2009

Strand – met echt zand

De laatste aanwinst. Het schilderij Strand. Ook af sinds vorige week.

Ik schreef er eerder over op 10 oktober, toen schreef ik wat ik nu weer wilde neerschrijven:

Nee, geen mensen. Geen surfer of paraglider, het is geen reclameposter. Wat ik ermee wil uitdrukken is de volle leegte. Het geweld van wind en zee. De paal die eenzaam standhoudt. Zoiets.

Voor het strand heb ik echt zand gebruikt, fijn zand, meegebracht van Scheveningen, begin september dus die kuil op het strand – dat zand heb ik meegenomen.

Ik heb er mee geëxperimenteerd om er achter te komen hoe ik het ’t beste kon doen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij gewoon behangplak. Schilderij plat leggen, insmeren met behangplak, lekker dik en met de kwast richting aanbrengen, en zand erover. Beetje aandrukken, rekening houdend met de richting van de wind, en nog wat zand erover. Toen het schilderij droog was na een paar dagen nog wat extra plak erop en nog meer zand.
Achteraf heb ik het de tekenleraar gevraagd, het was inderdaad een beste keuze, behangplak.

Goed laten drogen, zelfs nog een paar dagen bij de verwarming gezet, en daarna vernis erover. Veel vernis, dat zand dat vreet vernis!

De tekenleraar had me verteld dat je er iets anders voor kunt gebruiken. Caparol voorlijm. Ik heb een paar plekken gekeken, niet te krijgen – of niet genoeg moeite gedaan. Gewoon vernis gekocht, vloeibaar, niet de spuitbus.

Hier het resultaat:

In het zand zie je (restjes van) schelpjes.

Nu nog een lijst…

Responses

  1. Het bleek dat ik een paar logs gemist had en zag dit schilderij later. Ik vind het ook heel mooi, dus ik moest wel reageren, anders zou je denken dat dit schilderij niet mooi was. 😉

  2. Geef mij het strandschilderij maar, prachtig.
    doeiiiiiiiii

  3. Ik bedoel dat ik die het mooiste vind hahahah

  4. Geven – dan moet je hem wel komen halen …


Geef een reactie

Categorieën

