Gepost door: gijssterks | 1 maart 2010

Hout – nog meer

P1090807_hout_in_tuinVrijdag was ik er aan begonnen. Het hout in de tuin. Foto rechts de hoop zals die er met Carnaval lag.

Vrijdag al een deel gezaagd, zaterdag nog wat opgeruimd.

Vandaag was het er weer voor. Een beetje voorjaar. Tijd om te zagen.

Nadat ik vanmorgen de houthokken leeggehaald had om het hout allemaal kwijt te kunnen ben ik vanmiddag begonnen met de rest. Met hulp van een goede vriend die hielp met opruimen, zo kon ik blijven zagen, werkt toch wel makkelijk.

Zo ziet het er nu uit:

P1090895_tuin

Lekker gewerkt. Ik voel mijn rug, meer nog dan vrijdag. Het hout dat gezaagd moet worden komt steeds lager te liggen, vrijdag kon ik meest op stahoogte werken. Dikke stammen zaag je op de grond net niet helemaal door, de zaag mag niet in het zand komen want dat is de beste manier om de zaag heel gauw bot te krijgen. Dan de stam omkeren en de rest doorzagen.

Met mijn lief had ik uitonderhandeld dat een deel kan liggen achter de pergola tegen de schutting met de buren. 3 m breed, 0,7 m diep, ruim 1m hoog dus ruim 2 kuub. Wel zo dat het zithoekje waar mijn lief in de zomer graag zit helemaal beschikbaar blijft. Het hout wat er ligt is grotendeels gezaagd, wel her en der langere stukken er tussen zodat de stapel niet zomaar om kan vallen. Kind-veilig zogezegd. Je moet overal aan denken.

De rest van de houthokken zal ik zeker nodig hebben voor de rest van het hout als het gekloofd is. Ik heb nog pakweg 5 kuub over plus wat er in het hok rechts achter nog bij kan. DeP1090892_blokken_achter stapel links op de grote foto is zeker meer dan 4 kuub, van kloven wordt het alleen maar meer, en achter in de tuin ligt ook nog wat, foto rechts.

Zeven zakken zaagsel heb ik verzameld, wie het hebben wil mag het zeggen.

Zaagsel kun je niet los of in een papieren zak of zo in de kachel verbranden, dan krijg je heel enge explosies.

Op de grote foto zie je ook hoe licht het geworden is in de tuin. Lekker als de zon schijnt, de tuin ligt op het zuid-oosten.

Geef een reactie

Categorieën

