Gepost door: gijssterks | 10 maart 2010

Tekenen & Schilderen Seizoen 2009/2010 Les 20

We hebben de draad weer opgepakt. Zo was het vandaag weer Woensdag Tekenen. Deze week les 20, vorige les klik hier.

Vorige week waren we doorgegaan met het onderwerp

De stilte van het landschap.

Deze week ben ik doorgegaan waar ik vorige week gebleven was, het verfijnen van de kleuren. Bovendien heb ik nog het een en ander gedaan:

  • Kleuren nog wat intensiever.
  • De voorgrond scherper.
  • De kamelenman en de kamelen donkerder.
  • Een extra kamelenspoor er in getekend, rechts voorin.
  • Extra bergen toegevoegd op de achtergrond om nog meer diepte te maken.

Je zou het verschil moeten kunnen zien.

  • Vorige week

  • Deze week – eindresultaat

Voor de duidelijkheid nogmaals de foto die de basis was.
Ik ben gekomen tot het punt ‘Misschien moet ik nu stoppen’. De ervaring leert dat het daarna alleen slechter wordt. Stoppen dus.

Volgende week nieuw onderwerp. Terug naar de basis, een les tussendoor, nog maar 6 lessen tot het einde. Een voorwerp natekenen. De leraar zorgt voor materiaal maar wie iets heeft mag het meebrengen.


Ik had nog tijd over. Zin om nog iets heel anders te doen. Ik heb een impressionistische weergave gedaan, in krijt, van rechtse foto. Ik had de foto net teruggekregen van een medecursiste die hem gedaan had in kleurpotlood. Intussen heeft mijn buurman op tekenen hem nu weer geleend, die wil hem als aquarel maken. Even iets anders in een verloren half uur, even iets heel anders:

De uitdaging zoals de leraar die formuleerde: ‘Maak hem nu eens in verf met de honderden kleuren blauw en zo zoals Van Gogh die gebruikte’.
Klinkt als een leuke uitdaging. Wie weet, als ik tijd heb…

Responses

  1. Wel een leerzame les!
    Oefening stilte;resultaat vind ik goed.
    Gr Joke


Geef een reactie

Categorieën

