Gepost door: gijssterks | 15 maart 2010

Eindelijk een beetje voorjaar

Vanmorgen was het weer zo mooi – ik ben begonnen aan de achtertuin. Blad en zo weghalen uit de borders. Het laatste eikenblad. Echt het laatste, de bomen zijn weg.

P1090934_border

Ik heb het vanmiddag ook gelijk weggebracht naar de millieustraat, nu waren de zakken droog. Ik had er ook nog een paar staan van achterin, blad en zaagsel. Wat snoeihout. De auto vol.

Mijn lief had het beter voor mekaar toen ze een week of wat geleden de voortuin had gedaan. Ze had een volle zak troep toen de gemeente voorbijkwam met een tractortje met blad en zo. Ze stopten. ‘Moet je het kwijt’. Ik moest het zelf wegbrengen. Nadeel van de achtertuin, ze zien je niet.

Op de milieustraat zijn de mensen of grijs of ze hebben een auto met een bedrijfslogo. Naast mij stond er eentje uit de eerste categorie, die zijn in aantal in de meerderheid, niet in het volume van wat ze brengen.

‘Leuk als het groeit!’ zei hij op een toon waaruit bleek dat hij het niet leuk vond. Hij had een aanhanger vol snoeihout.
‘Dit is wel leuk’ ze ik, ‘het laatste eikenblad. Echt het laatste, de bomen zijn om.’
‘Dan bende ‘r wel vanaf.’
Onder het lossen praate hij door.
‘Ik was het thuis aan het opstoken maar dan bende ook d’n hillen dag bezig. Ik ben er maar mee gestopt. Ik heb het maar op d’n aanhanger gegooid.’
Ik zei dat vuurtje stoken toch veel leuker is dan het hierheen te brengen.
‘Ja’, zei hij, ‘dat wel.’
‘Maar munne buurman was in z’n pèrdeweike bezig met de vree omheining en die vond het niet leuk denk ik. ’t Rookte nogal.’ Even stil, een stuk stronk uit de aanhanger tillen. ‘Hij zei-t-er niks van maar dè wilde toch nie hebbe…’

Ach, ”t is maar dat het kletst’ zeggen ze wel eens.


De geleende kettingzaag had ik schoongemaakt, die heb ik ook nog weggebracht. Fred bedankt voor het lenen en weer bijgepraat. Zijn zoon zal mijn kettingzaag een goed nakijken.

Misschien ligt het voornamelijk aan de benzine, ik weet nu dat er mengsmering kettingzaag benzine te koop is die 5 jaar goed blijft, de gewone mengsmering van benzine waar je 1:25 olie toevoegd schijnt te bezinken waardoor het mengsel niet meer deugt als hij een tijdje stil staat.


Zo is er weer een dag voorbij uit het  leven van deze gepensioneerde. Ik mopper niet.

‘Kom je je tijd een beetje door’ vragen ze me wel eens. Die ‘ze’, dat zijn dan niet-gepensioneerden.

Geef een reactie

Categorieën

