Gepost door: gijssterks | 22 maart 2010

Techniek en Patiënt

IcdinsideSoms hoor ik van ervaringen van anderen, hoe die het uitlezen van de ICD ervaren. Vaak positief, soms iets minder.

Op http://epinsights.org/2010/03/09/providing-quality-care-to-patients-while-pushing-buttons/#more-494 las ik het verhaal van een technicus, hoe die het ervaart. Hier mijn vertaling – goede oefening, talenkennis bijhouden.

Het verstrekken van Kwaliteitszorg aan patiënten, terwijl je met de knoppen bezig bent

9 maart 2010
Geplaatst door Heather M. Ross, ANP-BC, CCD, CEPS, FHRS in Allied Health Professionals.

Sommige dagen heb ik het gevoel dat ik alleen maar met het scherm bezig ben. Nee, ik herbeleef niet mijn tienerjaren, toen ik mijn ouders gek maakte. Ik heb het over het controleren van geïmplanteerde apparaten in poliklinieken.
Pacemakers en ICD’s zijn wonderbaarlijk ingewikkeld geworden. We kunnen ze programmeren voor bijna alles, of om bijna alles heen. We hebben pagina’s vol diagnostiek om te bekijken. We analyseren cijfers, moeten recalls [mensen die terug moeten komen vanwege een melding over niet goed werkend type apparaat] bekijken en spreadsheets in te vullen. Is de technologie niet geweldig? Maar hoe zit het met de patiënt? Vergeten we, terwijl we met de knoppen bezig zijn, dat er een patiënt onder de lus van de programmer  [het programmeer apparaat van Pacemaker of ICD] zit? Of aan de andere kant van een remote monitoring [uitlezen van afstand] ? Is het genereren van een ECG zo interessant dat het al onze aandacht te krijgt?
Soms, terwijl we opgeslokt worden door al onze geweldige technologie, is het gemakkelijk je te concentreren op het scherm en de persoon te vergeten. Ik probeer me te gedragen zoals mijn oma het er bij mij ingestampt heeft en draai mijn rug nooit naar mijn patiënt toe. Hoewel er soms manoeuvres nodig zijn als van een slangenmens probeer ik me zo te positioneren dat ik het apparaat kan bedienen en kan kijken naar mijn patiënt. Als ik kan doe ik alsof ik een ‘sightseeing tour’ geef en positioneer ik de programmer zo dat mijn patiënt het scherm kan zien terwijl ik vertel wat ik doe. Vaker wel dan niet lijken patiënten geïnteresseerd te zijn in de werking van hun hart en van het apparaat. Misschien doen ze gewoon alsof om mij een plezier te doen,  maar ik blijf graag denken dat ik hen betrek bij hun eigen behandeling.
Het belangrijkste is dat ik altijd kijk naar de diagnostiek van het apparaat en mijn patiënten vraag hoe ze zich voelen. Als ik vlakkere histogrammen zie vraag ik ze over vermoeidheid of hoe het is met hun energieniveau. Voordat ik iets doe, wil ik er zeker van zijn dat ik ook echt een reden heb voor een verandering. Als mijn patiënt  zich geweldig voelt dan is dat mijn leidraad, niet het krijgen van een perfect histogram op de prints.
Hoe voorkom je dat je geen technocraat wordt maar altijd de patiënt blijft zien als centrum van wat je doet?

Ik persoonlijk heb geen klagen. Bij mij wordtde ICD uitgelezen door de technicus als het alleen ICD-controle is, als ik bij de elektrofysioloog / cardioloog zelf kom leest hij de ICD zelf uit. Alle aandacht voor de patiënt. Mijn lief, die er ook bij is als mijn ICD uitgelezen wordt, krijgt altijd ook de kans om mee te lezen. Ik vraag en krijg ook bijna altijd een printje van wat er uitgelezen wordt. Ik wil het ook weten, ik weet dat dat niet voor iedereen geldt.

Wie zijn ervaring wil geven: Grijp je kans.

Responses

  1. tja, grijp je kans: lees mijn blogs over de icd en cardioloog bezoeken. de laatste technicus was absoluut heel aardig, gaf best goede uitleg. de cardioloog bespreekt nooit de registraties. volgende keer op hameren, op meer uitleg en een printje meevragen. Ik weet het, het zijn slechts een paar niets betekende registraties. de meeste mensen die zij zien hebben er veel meer en veel gevaarlijkere. Maar toch: het is mijn lichaam en mijn registraties


Geef een reactie

Categorieën

