Gepost door: gijssterks | 23 maart 2010

Monumenten – Fietsroute

Zoals ik in de log van 8 maart schreef hebben we het project Fietsroute Monumenten weer opgepikt. ‘We’ dat ben: ik samen met enkele mensen van de monumentencommissie, en de uitgever natuurlijk. Afgelopen donderdag ben ik op het gemeentehuis geweest om met de secretaresse van de commissie een en ander door te spreken.

Doel is om in september 2010 een boekje te presenteren met fietsroutes langs de monumenten in de gemeente Sint-Michielsgestel. 11/12 september 2010 is het Open Monumentendag, de week ervoor zou de presentatie moeten plaatsvinden.

Thema van de Open Monumentendag dit jaar is De Smaak van de 19e Eeuw. Ze vertelde dat de heemkundekringen in de gemeente er weinig of niets aan willen doen, aan het onderwerp. Ik kan het me voorstellen, het onderwerp betreft nieuwe bouwstijlen van de 19e eeuw, ook in fabrieken en zo, iets wat hier niet echt tot uiting komt.

Het houdt in dat het in principe klaar moet zijn ergens eind mei / begin juni zodat de uitgever genoeg tijd heeft, het is niet zijn hoofdactiviteit, meer een hobby, iets doen voor de gemeenschap, zoiets.

KunstroutegidsHet boekje is er een in een serie waarin eerder Wandelroutegids Sint-Michielsgestel met wandelroutes in de kern Sint-Michielsgestel en Kunstroutegids Sint-Michielsgestel (afb. rechts) van de hele gemeente verscheen. De vorm staat vast, (layout passend in de serie), de prijs ook (€ 9,95, kadootjes-prijs), de inhoud is globaal afgesproken en moet nog afgemaakt worden.
Het wordt niet zoals ik het oorspronkelijk voor ogen had, maar als je verloren hebt moet je je soms aanpassen en toch doorgaan – het doet denken aan de tijd dat ik nog werkte, toen gebeurde dat ook wel eens.

De inleidende teksten zijn klaar, 29 maart is er een vergadering van de monumentencommissie en dan moeten ze nog worden goedgekeurd, al denk ik dat dit alleen nog formeel is, zo ben ik er van overtuigd dat ze goed zijn en uniform.

Ik heb al foto’s van alle monumenten in de gemeente, meest zelf gemaakt. Voor het boekje moeten er nog enkele specifieke foto’s gemaakt worden van details. De leden van de monumentencommissie moeten aangeven welke dat zijn, van Den Dungen en Berlicum heb ik al een lijstje. April en begin mei zijn de beste tijd voor foto’s, het groen is dan nog niet zover dat gebouwen er achter verscholen gaan en het licht is vaak beter dan op een zomerse dag.

Kortom: Een uitdagend project voor de komende tijd.


Zo zijn er meer dingen waar ik me mee bezig hou. Soms denk ik dat ik eens wat tijd moet nemen om mezelf te vervelen. Niet vaak, ik kom er zelden aan toe om daar over te denken.

Geef een reactie

Categorieën

