Gepost door: gijssterks | 24 maart 2010

Tekenen & Schilderen Seizoen 2009/2010 Les 22

Woensdag Tekenen. Deze week les 22, vorige les klik hier.

Vorige week waren we begonnen met deze opdracht: Terug naar de basis, het natekenen van een voorwerp, een ding. Vandaag de tweede en laatste van dit onderwerp.

P1090937_lampMijn keuze was de autolamp.

Vandaag doorgegaan met aanbrengen van arceringen cq zwart / grijstinten en diepte inbrengen.

Ik schreef vorige week al, dit soort tekenen is niet mijn ding. Arceren al helemaal niet. Daar ben ik niet precies genoeg voor. Fijne motoriek, of zoiets. Te weinig geduld misschien ook. Anderen kunnen uren werken aan een detail, bij mij zit dat er niet in.
Van de andere kant: Het principe van arceren moet je kennen, je moet het gedaan hebben. Het zegt veel over schaduwwerking en dieptewerking. Effecten die je kunt bereiken. Soortgelijk doe je ook met licht / donker variaties en gemengde kleuren als je aan het schilderen bent.
Ik heb het meer gezegd: Het voordeel van tekenles is dat je ook dingen doet die je normaal niet zou doen. Ook minder leuke maar wel nuttige dingen.

De leraar was tevreden met het resultaat. Ik iets minder maar dat ligt aan mij.

  • Resultaat vorige week:

P1090938_tekening_lamp

  • Eindresultaat:

P1090960_tekening_lamp_definitief

Je ziet het effect van het arceren. De eerste is veel platter.

Volgende week nieuw onderwerp voor de laatste 3 binnenlessen. We beginnen met mensen tekenen. Vanaf model, ‘teken de persoon die tegenover je zit’, en van foto’s die we zelf ‘moeten’ meenemen, A4 of groter.

Ik vroeg aan collega Peter ‘Neem jij voor mij volgende week de Playboy mee, op de middenpagina staat volgens mij altijd een goed model’. Peter: ‘Welke wil je hebben, februari?’ Stom, ik vroeg het aan de verkeerde persoon. Peter heeft zijn leven lang auto’s verkocht, die schrikt niet van een gekke vraag. Hoewel, gek – je kunt er natuurlijk goed de anatomie van een mens op zien…

Geef een reactie

Categorieën

