Gepost door: gijssterks | 27 maart 2010

Rijf

Soms kom ik een woord tegen waarvan ik altijd gedacht heb dat het algemeen bekend is, gewoon Nederlands, terwijl dat helemaal niet zo is.

Ik heb weer zo’n woord. Rijf. Ik twijfelde zelfs of het misschien geschreven moest worden als Reif toen ik het woord opzocht ik het even op met Google. Het aantal resultaten viel tegen. Rijf. Meest straatnamen in Brabantse plaatsen. Een rederij op texel. De rijf staat (nog) niet op Wikipedia, er ligt nog een taak voor me open.

Via Google vond ik het woord wel in het Digitale woordenboek der Nederlandse taal, http://www.woorden.org/woord/rijf,

Het is een woord dat staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie dus het is een ‘echt’ woord.

Een rijf, zie schets die ik even gemaakt heb rechts, is een soort houten hark, breder dan een tuinhark en heeft houten tanden die aan twee kanten uitsteken en die verder uit elkaar staan dan bij een hark, pakweg 10 cm en die ook zeker 10 cm lang uitsteken naar beide kanten. De steel staat schuin op de ‘hark’ en daardoor is de rijf zowel links als rechts te gebruiken. Een rijf wordt vooral gebruikt om hooi bij elkaar te harken, vooral resten hooi, een ijzeren hark blijft haken in de grond.


Hoe ik er op kom? Vandaag had ik spierpijn. Gisteren blad geruimd in de moestuin van vrienden. Heel veel blad, ik heb het aantal kruiwagens niet geteld maar die vriend had alle blad rond huis op zijn land verzameld. Vijf kruiwagens moesten op de mesthoop, toen was er nog maar een klein stukje bladvrij.

Ik heb het meeste gedaan met de rijf. Juist – die rijf van hierboven. Ik heb hem gebruikt omdat ik met de riek te weinig blad mee kreeg en met de hark teveel grond meeharkte.

Het was misschien wel twintig jaar geleden dat ik een rijf gebruikt heb, maar de slag verleer je niet. Gisteren een paar uur achter mekaar. Ongebruikelijke bewegingen, je rijft in kwart cirkels voor je uit. Toch wel een beetje zwaar, blad, zeker als het nat is, is zwaarder dan hooi. Ik weet nu dat het goed is voor de spieren in de rug, heup en schouders. Ik voel ze.

Ik had een lange middag lekker gewerkt. Dat niet alleen, ook nog iemand ermee kunnen helpen en het is goed voor de spieren. En ik heb er twee doosjes eieren aan overgehouden, supervers, ongeveer recht van (/ uit?) de kip!

 Alleen de volgende keer opletten waar ik de auto neerzet, zodat er geen vogeldrek op de auto zit als ik klaar ben …

Responses

  1. Ik kijk altijd eerst even op de van Dale:
    http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=zoekterm
    U hebt gezocht op het woord: rijf.
    RESULTAAT
     rijf de; v(m) rijven (Belg) hark
     rij·ven rijfde of reef, h gerijfd of gereven (Belg) harken
    Ik kende het woord nog niet. 🙂

  2. Joke, ik zie dat in de Van Dale het woord staat aangeduid als ‘Belgisch’. Een rijf is / was echter ook in Brabant in gebruik als (hooi-)gereedschap. Je ziet de naam ook terug in straatnamen in ‘boerenwerktuigen’-wijken. Is dus niet alleen Belgisch.


Geef een reactie

Categorieën

