Gepost door: gijssterks | 2 april 2010

Fotoclubavond

Gisteravond de Fotoclubavond van Fotokring St Michielsgestel zoals elke drie weken,

Weinig bijzonderheden op de vaste agenda. Naast de clubleden was er een nieuw lid, een proeflid: wie belangstelling heeft kan altijd een keer of drie proefdraaien om te zien hoe het is.

Het aantal foto’s viel mee ondanks dat ze de vorige keer niet allemaal aan de beurt geweest waren.

Normaal zeg ik niets over foto’s van andere leden. Nu was er een clublid die foto’s gemaakt had van kinderen in klederdracht op een Zeeuwse dag.

Ze had toestemming gevraagd aan de moeder en had ‘heel vlug een paar foto’s gemaakt’. Mijn ervaring is dat je in zo’n geval juist alle tijd hebt. Natuurlijk toestemming vragen maar daarna even de tijd nemen. Mensen in klederdracht bij evenementen doen dat omdat ze het leuk vinden aandacht te krijgen. Daar mag je gebruik van maken. Neem de tijd. Geef ze de aandacht die ze vragen, je doet ze er een plezier mee. En je krijgt nog mooiere foto’s!

De foto’s van mij, voor vergroting klik op de foto, reageren mag.

1. Trotse motorrijder.

  La310394_motor  

La310394_motorrijder_2Discussie over de uitsnede. Meer blauw boven? Rechts de andere uitsnede, oordeel zelf.
Ik heb gekozen voor de uitsnede boven omdat ik de dieptewerking wilde accentueren. Meer blauw boven gaf voor mijn gevoel een te overheersend stuk blauw, leidt af van het onderwerp. Liever zag ik het stuk voor de motor. Keuze van de fotograaf.

2. Heult.

  P1090988_heult  

‘Sommige dingen zie je en moet je gewoon fotograferen’ zei iemand. Klopt. Afgelopen maandagavond fietste ik over de Heult naar Gemonde. Ik zag dit in het voorbijgaan, ik draaide om en maakte de foto, gehurkt. Gewoon een mazzeltje.

Commentaar ging over het mooie lijnenspel en de kleur. Warmer? Nee, zo was het echt. Grijze lucht, tegen de avond maar nog voldoende om niet te flitsen. Gewoon met de compact-camera.

3. Houtblokken – of is het de Vlinder?

  L3181400_houtblokken  

Ook hier discussie over de uitsnede. De vlinder die verkeerd in beeld is. Regel-van-drie ofwel de Gulden Snede. Het object moet zich op 1/3 of 2/3 hoogte en/of breedte bevinden.
Het ligt eraan wat je wilt fotograferen. Ik had niet de vlinder op de foto willen zetten, ik had de foto gemaakt van de houtblokken, de vlinder is een element bedoeld om de afmetingen van de houtblokken te accentueren. Het is maar wat je ziet, een vlinder of houtblokken.

4. Hommel.

  L3181385_hommel  

Eigenlijk was het een proef voor mijn nieuwe fotopapier van Canon, 260 grams Glossy 2. Een uitsnede van een kwart van een foto, zien hoe de afdrukscherpte dan is.

De discussie over de uitsnede begrijp ik, de bloem staat wel erg in het midden, heb ik te weinig op gelet.
Wat erger was: De foto was van afstand heel anders dan van dichtbij. De foto’s worden eerst op tafel gelegd en door iedereen bekeken, daarna worden ze op een standaard met daglichtlamp gezet om ze als groep te bespreken. Van afstand zag je de hommel niet meer.

Geef een reactie

Categorieën

