Gepost door: gijssterks | 11 april 2010

UMC Utrecht – dag 5 – Zondag 11 april 2010

Het voordeel van een weekend-dag in het ziekenhuis is dat je zeker weet wat er op die dag gebeurt. Vooral niets. ‘Niets’ houdt in dat er geen medische ingrepen of onderzoeken plaatsvinden.

Een uitzondering zijn mensen die vrijdag geholpen zijn en die een nacht moeten blijven, zoals de 3 dotteraars in de hoekkamer, die waren zaterdag in de loop van de dag weg nadat ze gecontroleerd waren door de dokter. En natuurlijk, als het echt nodig is dan zijn ze er, de doktoren en kan er wel van alles.

Wat wel blijft is patiëntonderhoud zodat de patiënt rustig blijft (eten en drinken geven / pillen erin zien te krijgen / bloeddruk en temperatuur en gewicht opnemen), en locatieonderhoud zodat de kamers netjes blijven. Verder gebeurt er niets. Afgezien van bezoek en als je geluk hebt ook nog een telefoontje en/of, als niet vergeet je mailbox te checken, een e-mail. O ja, soms loopt er een verpleger of verpleegster binnen om te vragen hoe het is, ze zijn attent.

Voor mij is het sowieso duidelijk wat er gaat gebeuren. Nu afbouwen / stoppen medicijnen, donderdag 10 uur hartecho, vrijdag ablatie en dan nog 7 dagen blijven.

Medicijnen stoppen houdt in dat tot vrijdag de Sotalol wordt afgebouwd, die moet dan uit mijn lijf zijn. Sotalol is de betablokker die ritmestoornissen moet (zou moeten?) voorkomen. Daarom ben ik hier ook, verhoogd risico op ritmestoornissen, ze willen het gecontroleerd laten gebeuren en ze willen het zien als er een kleine of grotere storing optreedt. De ICD is nu ingesteld om niets te doen onder hartslag 220. Een storing onder de 220 wordt bekeken door verpleging en artsen, dan maken ze ECG’s etc. Niet dat ik bang ben dat er iets gebeurt, de vorige keer stopte ik nog sneller met medicijnen dan nu,toen ging de hartslag naar 110 – 120 in rust en dat mag.

Tot januari gebruikte ik 3x80mg Sotalol, sinds januari 2x80mg. Vrijdagavond is begonnen met afbouw, t/m vandaag 2x40mg, vandaag krijg ik de laatste.

In Den Bosch had ik geen medicijnen bij me, mijn lief had ze thuisgelaten wijsgeworden door eerdere opnames. Al twee keer eerder had ze die bij en werd gezegd dat zij de medicijnen uitdelen en dat je niets zelf mag meenemen. De CPU, de Chest Pain Unit voor mensen met al dan niet vage klachten met pijn in de borst, waar ik lag, ze moeten iets met je als ze niet weten wat er gaat gebeuren, op die CPU moetst je de eigen medicijnen juist wel gebruiken. Omdat ik niets bij me had kreeg ik uit de ziekenhuisapotheek meteen een zak met 5 dagen voorraad. Vreemd voor een afdeling waar je maximaal 24 uur mag blijven, maar ja … alles begrijpen is ook voor mij soms moeilijk.
Nu is mijn Sotalol gehalveerd. Hier betekent het dat ik netjes een doormidden gebroken halve 80mg tablet krijg, en de volgende keer de andere helft. Dat is tenminste Echte Hollandse Zuinigheid!

Maar laat ik eerlijk zijn: Ik zit hier nu gewoon in een ontwenningskliniek. Aangesloten met het telemetrie kastje om te voorkomen dat je ontsnapt, je mag tot bij de lift en niet verder, de baksteen-variant van de enkelband  voor criminelen met gebiedsbeperking. De telemetrie die ECG gegevens verzamelt waardoor ze op hun monitoren in de gaten kunnen houden of je je niet te veel opwindt.
Een wijntje bij het eten of een borrel ’s avonds? Krijg je niet. En nu pikken ze ook nog eens mijn medicijnen in!! Nog even en ik ga helemaal shaken!!!

OK, het is allemaal
voor de gezondheid, en die alcohol – het mag als je het zelf mee neemt.
Ik vind het wel goed, even helemaal zonder.

Mijn gewicht daalt. Donderdag 94.7, vrijdag 94.4, gisteren 93.7, vandaag 93.5. Terwijl ik toch mijn best doe met eten zoals de maximale portie warm eten.
De zuster zei vanmorgen dat het misschien komt omdat de Sotalol verlaagd is. Sotalol vertraagt, minder zou de spijsvertering kunnen versnellen.
Ik weet het niet, ik was al bang dat het te maken had met wachten, zoiets als ‘Wachten tot je een ons weegt…’.

Nee, ik baal (nog?) niet van het wachten. Wat moet dat moet. Het is niet anders. Ik heb al een tekening gemaakt geïnspireerd op de kauwen die in de muur kruipen hier bij de lift aan de buitenkant. A5 formaat, groter had ik niet. De laptop is terug en bijgewerkt, ik kan fotoalbums maken. Documenten waar ik aan bezig was heb ik. Ik moet oppassen anders kom ik nog tijd tekort.

Responses

  1. NASCHRIFT: AlbumPrinter of eigenlijk Albelli zoals het nu heet doet het nog niet. Eerste horde was genomen, update nodig dus was laptop even thuis aangesloten op het netwerk. Maar dat #$@%$$ programma doet dan niet alles in één keer. Nee hoor: Als je een produkt selecteert zegt hij dat nog één keer verbinding met internet gemaakt moet worden. Lekker als je in UMC zit zonder verbinding nadat de laptop meegeweest is om de software bij te werken, zoals hij vroeg. Stomme programmeurs. Wat Een Stelletje Amateurs!!!!

  2. Niet te druk maken, is niet goed voor je!!!!!

  3. Even balen mag heb ik geleerd. Als je altijd en overal van baalt ben je een chaggerijn.

  4. Nou logisch hoor, je verveelt je rot in zo’n ziekenhuis. Je beschrijving van de ontwenningskliniek (in jouw geval) brengt herinneringen naar boven aan de detentie in de lumc gevangenis. Je weet er alles van na al die opnames. Ik mag van geluk spreken tot nu toe niks aan t handje.
    Maak je maar boos hoor, boos is actie en dat is goed. Kan je mijn foto’s ook niet ff bijwerken, vanaf 2005 graag.
    Morgen zal er wel weer leven in de brouwerij zijn daar, en die beschrijf je vast wel weer. Dan aftellen tot vrijdag.
    groetjes

  5. Nee, ik ben niet boos, alleen teleurgesteld. 36 jaar in het vak gezeten. Als ik een programmeur zou inhuren die zoiets afleverde als eerste werk kwam hij niet door zijn proeftijd! Niet voldoen aan mijn eigen norm dus, zoiets.
    Foto’s bewerken kan ik hier wel , ik heb Photoshop op m’n laptop. Vervelen doe ik me niet, hooguit anderen, maar als je wilt dat ik die van jou doe CAro, kom maar op (al heb ik nog maar goed anderhalve week) :-))


Geef een reactie

Categorieën

