Gepost door: gijssterks | 21 april 2010

UMC Utrecht – dag 15 – Woensdag 21 april 2010

Gisteren had ik het al over medicijnen.

Nadat ze gistermorgen de
zes buisjes bloed afgetapt hadden vertelde de aardige zaalarts (ja, die
de weblog soms leest) dat ik aan de cholesterol verlager moet. Nou is dat niet onverwacht. Bij de ablatie hadden ze een ader gezien die verkalking vertoonde waar ze nu niets aan hoeven te doen,maar mijn gevel zei al dat ik er niet meer onderuit zou komen.

Omdat de ablatie vanuit de borst gaat moeten ze niet door en wel langs
de aders naar het hart gaan. Daarom gieten ze contrastvloeistof in je
bloedvaten. En daardoor zien ze op hun schermen niet alleen precies
waar ze niet moeten zijn, ze zien ook de binnenkant van de aders, als
bijproduct. In januari en op al die de echo’s die ze tot nu toe maakten
hadden ze hem nog niet ontdekt. Ook op de stresstests in januari was
niets waargenomen, ik heb toen twee keer een fietstest gedaan,  hier is
dat een looptest op de lopende band.
Het is geen reden om er meteen iets aan te doen. Zoals de cardioloog zei:
‘Als
je hart 5 uur lang een hartslag aan kan van 180-190 zoals afgelopen
vrijdag en de bloeddruk en zuurstofopname dan gewoon goed zijn is er
geen reden om er nu iets aan te doen’
. Geen klachten en toch iets gevonden dus. Zoiets als die uitspraak:
‘Er zijn geen gezonde mensen, er zijn alleen mensen die niet genoeg onderzocht zijn’.

Niets doen, wel in de gaten houden. Over een tijdje een keer een stress-test, een loop- of fietstest dus.
En nu meteen een cholesterolverlager.

Eerder schreef ik over cholesterol in het bericht over het bezoek aan
de suikertante op 30 maart, dus een week voor de 3 shocks:


Totale cholesterol OK, HDL, de goede, heel goed, 1.3. LDL, de slechte,
was 4.1 en dat is boven de norm die geldt voor diabetes. Omdat de LDL
maar voor 1/3 verlaagd kan worden met dieet stelde ze voor om
medicijnen te gaan gebruiken.

Ze vond het OK als ik dat bij de volgende controle in Utrecht voorleg aan de cardioloog.

Het
betekent dat ik haar een volgende keer moet uitleggen dat ik gewoon
geen zin heb om er medicijnen voor te slikken tenzij ze me echt kan
overtuigen.

Nee, ik hoef haar niets uit te leggen. Soms moet je aanvaarden dat je de strijd verloren hebt. Twee tegen een – of eigenlijk twee argumenten voor en een half argument tegen…

Gisteravond de eerste pil. Vanmorgen had ik spierpijn in de kuiten,
helemaal toen ik mijn Tai’Chi oefeningen deed na het nieuws van 7uur en
voor het ontbijt. Ik heb het gemeld toen de dokters langs kwamen.
Vandaag krijg ik een ander merk, het was een bekende bijwerking.



Wat er verder te melden is?
Niet veel. Vanmorgen om kwart over acht
was de bloeddruk gemeten (OK), het ontbijt geconsumeerd net als de
pillen, de dokters geweest (OK) en een ECG gemaakt. Even later was het
bed ook al opgemaakt ‘Nu niet meer op bed gaan liggen tot vanavond, dan blijft alles tenminste recht liggen’ zeiden ze er bij. Toen hoefde ik me alleen nog maar aan te kleden, voor de rest was ik vrij vandaag.

Op naar de vrijdag. Het wordt tijd, niet alleen omdat mijn lief rust nodig heeft na al dat heen en weer gedoe, geestelijk en met de auto. Bijvoorbeeld ook al omdat ik het ziekenhuiseten tegengegeten ben. Ik krijg steeds meer zin in iets hartigs, ui en knoflook door het eten en rode peper. Een stuk piza. Een broodje kroket of broodje bal, patat friet, dingen die ik zelden eet omdat ze helemaal niet zo lekker zijn – maar als je een tijd vastgezeten hebt …

Het wordt mooi weer komend weekend. En de vooruitzichten voor de komende vier maanden zijn nog beter: Het wordt zomer!!!
Responses

  1. Hoera! Morgen naar huis? Geniet ervan!

  2. Overmorgen pas? Zijn nog maar 2 nachtjes!!!!! Nog even volhouden!


Geef een reactie

Gepost door: gijssterks | 21 april 2010

UMC Utrecht – dag 15 – Woensdag 21 april 2010

Gisteren had ik het al over medicijnen.

Nadat ze gistermorgen de
zes buisjes bloed afgetapt hadden vertelde de aardige zaalarts (ja, die
de weblog soms leest) dat ik aan de cholesterol verlager moet. Nou is dat niet onverwacht. Bij de ablatie hadden ze een ader gezien die verkalking vertoonde waar ze nu niets aan hoeven te doen,maar mijn gevel zei al dat ik er niet meer onderuit zou komen.

Omdat de ablatie vanuit de borst gaat moeten ze niet door en wel langs
de aders naar het hart gaan. Daarom gieten ze contrastvloeistof in je
bloedvaten. En daardoor zien ze op hun schermen niet alleen precies
waar ze niet moeten zijn, ze zien ook de binnenkant van de aders, als
bijproduct. In januari en op al die de echo’s die ze tot nu toe maakten
hadden ze hem nog niet ontdekt. Ook op de stresstests in januari was
niets waargenomen, ik heb toen twee keer een fietstest gedaan,  hier is
dat een looptest op de lopende band.
Het is geen reden om er meteen iets aan te doen. Zoals de cardioloog zei:
‘Als
je hart 5 uur lang een hartslag aan kan van 180-190 zoals afgelopen
vrijdag en de bloeddruk en zuurstofopname dan gewoon goed zijn is er
geen reden om er nu iets aan te doen’
. Geen klachten en toch iets gevonden dus. Zoiets als die uitspraak:
‘Er zijn geen gezonde mensen, er zijn alleen mensen die niet genoeg onderzocht zijn’.

Niets doen, wel in de gaten houden. Over een tijdje een keer een stress-test, een loop- of fietstest dus.
En nu meteen een cholesterolverlager.

Eerder schreef ik over cholesterol in het bericht over het bezoek aan
de suikertante op 30 maart, dus een week voor de 3 shocks:


Totale cholesterol OK, HDL, de goede, heel goed, 1.3. LDL, de slechte,
was 4.1 en dat is boven de norm die geldt voor diabetes. Omdat de LDL
maar voor 1/3 verlaagd kan worden met dieet stelde ze voor om
medicijnen te gaan gebruiken.

Ze vond het OK als ik dat bij de volgende controle in Utrecht voorleg aan de cardioloog.

Het
betekent dat ik haar een volgende keer moet uitleggen dat ik gewoon
geen zin heb om er medicijnen voor te slikken tenzij ze me echt kan
overtuigen.

Nee, ik hoef haar niets uit te leggen. Soms moet je aanvaarden dat je de strijd verloren hebt. Twee tegen een – of eigenlijk twee argumenten voor en een half argument tegen…

Gisteravond de eerste pil. Vanmorgen had ik spierpijn in de kuiten,
helemaal toen ik mijn Tai’Chi oefeningen deed na het nieuws van 7uur en
voor het ontbijt. Ik heb het gemeld toen de dokters langs kwamen.
Vandaag krijg ik een ander merk, het was een bekende bijwerking.



Wat er verder te melden is?
Niet veel. Vanmorgen om kwart over acht
was de bloeddruk gemeten (OK), het ontbijt geconsumeerd net als de
pillen, de dokters geweest (OK) en een ECG gemaakt. Even later was het
bed ook al opgemaakt ‘Nu niet meer op bed gaan liggen tot vanavond, dan blijft alles tenminste recht liggen’ zeiden ze er bij. Toen hoefde ik me alleen nog maar aan te kleden, voor de rest was ik vrij vandaag.

Op naar de vrijdag. Het wordt tijd, niet alleen omdat mijn lief rust nodig heeft na al dat heen en weer gedoe, geestelijk en met de auto. Bijvoorbeeld ook al omdat ik het ziekenhuiseten tegengegeten ben. Ik krijg steeds meer zin in iets hartigs, ui en knoflook door het eten en rode peper. Een stuk piza. Een broodje kroket of broodje bal, patat friet, dingen die ik zelden eet omdat ze helemaal niet zo lekker zijn – maar als je een tijd vastgezeten hebt …

Het wordt mooi weer komend weekend. En de vooruitzichten voor de komende vier maanden zijn nog beter: Het wordt zomer!!!

Responses

  1. Hoera! Morgen naar huis? Geniet ervan!

  2. Overmorgen pas? Zijn nog maar 2 nachtjes!!!!! Nog even volhouden!


Geef een reactie

Categorieën

