Gepost door: gijssterks | 14 mei 2010

De schommelstoel

Misschien had je verwacht dat er vandaag geen weblog zou zijn… toch wel …

De Schommelstoel. Toen we op vakantie naar Cuba geweest waren, begin 2000, hadden we van die mooie schommelstoelen gezien, je weet wel op de veranda – in die Caraïbische kleuren… het bleef een beetje een droom…

Cuba. Ook een droom. Mijn lief zou graag eens terug gaan. Ik in mijn hart ook wel.

Hoe kom je aan zo'n schommelstoel? Eentje voor buiten. En stevig genoeg.

Het had een tijd geduurd. Soms zag je er een maar dan was hij het toch weer niet … totdat we bij de Praxis een tekening zagen. Hij bestaat nog, link http://www.praxis.nl/uploadedFiles/1101.pdf. Voor wie hem wil maken, ik heb de mal nog van hardboard.

P1100492 Rotte latten Ik heb hem toen gemaakt, watervast verlijmd multiplex. Ooit een latje vervangen, maar hij bleef lang goed. Tot vorig jaar. Een lat van de zitting met een scheurtje. Intussen waren er vier met hetzelfde probleem.

Maandag wilde ik er iets aan doen. Mijn lief was niet thuis en daarom had ik een klein probleempje, multiplex halen op de fiets is lastig.

'Nood maakt vindingrijk' en 'Wie wat bewaard die heeft wat'. Tussen de restanten hout die ik als een echte klusser nog steeds bewaar (en eigenlijk toch niet gebruik want als ik hout nodig heb koop ik het toch) vond ik een restant van diezelfde schommelstoel. Net groot genoeg.
Vier latten had ik nodig van 45 mm en 49,5 cm lang. Het zat er net in, links wat ik gezaagd had en rechts de stukjes afval:

P1100494 4 latten P1100495 Restafval

Nee, die zaag heb ik alleen gebruikt om ze op lengte te zagen, voor de latten heb ik de cirkelzaag gebruikt. Wel voorzichtig zijn, ik had niet meer hout dan dit…


P1100501 Prijs verfWe wisten niet meer precies hoe lang het geleden was dat ik die stoel gemaakt had. Wel voor … maar was het nou 2002 of 2003 of pas 2004? Het potje verf bracht uitkomst. Kleur Flexa 6065 Amazone Accentgroen. De prijs was in guldens, Fl. 14,55. Dus was de stoel van voor 2002. Omdat we een tijd gezocht hebben moet het dus zomer 2001 geweest zijn. Negen jaar heeft hij het volgehouden.

P1100502 Prijs verf Natuurlijk kan ik nu zeuren over de prijs van de verf, dat het allemaal zo duur geworden is. Ik betaalde toen 14,55 in guldens. Fl 14,55 / 2,20371 = EUR 6,60. Ik betaalde nu EUR 9,95, 50% meer. Maar dat is niet eerlijk, dit was een ander merk en verf die gezonder is voor mens en milieu, die mag je niet met elkaar vergelijken. Trouwens, 50% duurder, wetende dat de inflatie alleen al 25% is sinds 2002 – valt wel mee hoeveel duurder gezondere verf is.

Dank zij de techniek in de vorm van de mengcomputer kon ik deze kleur krijgen van een ander merk. Toch wel knap eigenlijk! Er zijn tijden geweest dat je dan winkels af moest om de kleur precies te krijgen, de winkel hier in het dorp waar ik de verf gekocht had verkoopt geen Flexa meer, alleen Histor en Sikkens en dat mengmerk geloof ik.

Nu nog in de verf zetten. Vandaag ben ik begonnen met de grondverf.

Responses

  1. Hoi, wij zijn naar Cuba geweest en willen graag de schommelstoel maken waar we heerlijk in hebben gezeten. Link praxis is er niet meer. Heeft u nog de tekening? Vriendelijke groet….

  2. Ook ik heb de link naar Praxis geprobeerd. Geen resultaat 😦 Heeft u misschien nog iets van een bouwtekening?


Geef een reactie

Categorieën

