Gepost door: gijssterks | 16 mei 2010

Zwarte wielrenner

Toen we zaterdagmiddag naar ons moeder gingen kwamen we midden in het dorp hier een troep renners tegen. ‘De Hel van Brabant’, een amateurkoers van de Wielerclub Eindhoven. Motoren met zwaailichten etc, twee renners, nog meer motoren, een grote groep, nog meer motoren en volgauto’s.

Zoiets als wat je leest over Moskou waar rijke Russen en Belangrijke Politici zich de hele weg toe-eigenen, zich niet aan snelheidsbeperkingen en voorrangsregels houden en in een mum weer weg zijn. Op zich – tsja het kan niet anders. Ik vond het wel link toen even later enkele volgauto’s die achtergebleven waren met een rotvaart door het dorp scheurden om de grote groep weer in te halen.

Ik heb gauw mijn fototoestel gepakt en enkele foto’s gemaakt. Een paar teveel bewogen, een paar aardige.

Deze foto viel me op:


Ik bedacht dat ik eigenlijk nooit zwarte wielrenners zie. Dus ben ik eens gaan Googelen – weinig te vinden. Gezocht met ‘zwarte wielrenner’ – je vindt iets over een zwarte wielrenner die lang geleden meedeed in de tour. Verder wielrenners die over een zwarte kat rijden, zwarte sneeuw zien, maar weinig over zwarte wielrenners. Wel nog een verhaaltje dat het een cultuur-iets is waarom negroïde mensen niet aan wielrennen doen.


Misschien ligt het er ook aan dat er hier niet makkelijk over geschreven wordt. Volgens mij heeft zou dit niets te maken moeten hebben met discriminatie of zo. Je mag met zoiets gewoon eerlijk omgaan. Net als de Amerikanen doen zoals ik las over de Amerikaanse Hypertensie Conferentie. Die conferentie geeft een richtlijn uit voor bloeddruk, die moet niet boven 140/90. Op dezelfde conferentie was een lezing van de voorzitter van de  International Society on Hypertension in Blacks (ISHIB) die eigen richtlijnen heeft voor ‘blacks’, daarvoor geldt 130/80 als grens. Er van uit gaande dat het verschil er nu eenmaal is dan geldt ‘geen verschil maken’ in zo’n geval zelfs als de ergste vorm van discrimineren.

Geef een reactie

Categorieën

