Gepost door: gijssterks | 24 mei 2010

Mariabedevaart 2010

Het was niet de eerste keer, eerder schreef ik er een uitgebreide weblog over. Om even een stukje achtergrondinformatie te herhalen:

Meimaand is Mariamaand.

In de St Jan kathedraal in Den Bosch staat het beeld van Onze Lieve Vrouw, Maria, de moeder van Jezus. Aan het beeld worden wonderen toegeschreven. Meer info op http://www.jorieken.nl/Marypages/ZLVDenBosch.htm, op http://www.zoetelievevrouw.nl/(met mistijden etc) en op
http://www.stilleomgang.nl/wonderbeeld.htm.

Bij het beeld van Maria worden kaarsjes gebrand. Mensen vragen bijstand van Maria. Ze hopen op wonderen, ze vinden er troost.

In mei worden de traditionele Mariabedevaarten gehouden naar de St Jan en naar Maria vanuit de dorpen in de (verre) omgeving van Den Bosch. Bij de mis is meestal minstens een gilde uit het bisdom aanwezig.

Voor mij is er alle reden om hem te lopen, iets terugdoen voor de kaarsjes die er voor me opgestoken zijn bij Maria, ook dit jaar is dat weer gebeurd met al die toestanden.

Toen ik eind 2004 in het ziekenhuis lag na de hartstilstand had ik met mijn oudste zoon afgesproken dat streefdatum voor 'herstel' was om in mei 2005 de Mariahemelvaart te lopen naar Den Bosch. Sindsdien heb ik hem elk jaar gelopen, behalve in 2006. Voor link naar die van vorig jaar klik hier.

In 2006 speelde er van alles anders, een laatste werkdag in Straatsburg, een laatste uitje van het werk naar Parijs, het overlijden van mijn schoonmoeder en een ICD-shock. Ik was verexcuseerd.

Voor mijn oudste zoon was het de derde keer, na 2005 en vorig jaar. Begint traditie te worden. Hij had in april gevraagd hoe ik het zou vinden om dit jaar weer te gaan. 'OK' had ik gezegd, 'maar later in de maand, ik moet eerst nog trainen', drie weken ziekenhuis is niet goed voor de conditie.


Om half zeven waren we weg. Het is 8 km door het Bossche Broek, de mooiste route, en we hadden tijd zat om de mis van half 9 te halen.

Onderweg wat foto's gemaakt. Deze vind ik de mooiste:

 

P1100665 Bedevaart 1

Hoe heb je dat gedaan? Fototoestel op 10 seconde timer, toestel op de weg zetten in de goede richting, plaats innemen en Klik – en je hebt een mooie foto.

Om acht uur waren we op de Parade bij de St.Jan, nog ruim op tijd voor een kop koffie. Goed kwart over acht waren mijn lief en mijn zoon's lief er ook, ze waren met de auto. Tijd voor de mis, na de mis natuurlijk ook even een kaarsje opgestoken bij Maria.

Na de mis nog een keer koffie met 'ne chekladebol', een Bossche Bol, voordat we naar huis gingen.

Eigenlijk helemaal niet zo lekker. Pure chocolade, een hoop slagroom, kei-zoet dus en nog veel ook. Maar ja, traditie, je moet er iets voor over hebben.

Terug liepen we via de Pettelaar, een minder mooie route maar wel meer schaduw, het zonnetje scheen flink. Half twaalf thuis.

Taak volbracht. En we hadden lekker gelopen.


Nog een paar foto's klik op foto voor vergroting:

 

P1100652 Bedevaart 2P1100656 Bedevaart 3
P1100658 Bedevaart 4
P1100666 Bedevaart 5 P1100669 Bedevaart 6
P1100684 Bedevaart 7

Geef een reactie

Categorieën

